Hälften av svenskarna har en nära relation till lantbruket

Många svenskar har en nära relation till det svenska lantbruket. Enligt en Novus-undersökning gjord av Landshypotek Bank, svarar nästan hälften (45 procent) att de känner någon som arbetar inom lantbruket.

Trots att antal lantbruk minskat kraftigt under de senaste femtio åren verkar det som att många människor fortfarande har en koppling till vad som är en av Sveriges viktigaste näringar. Den nya Novus-undersökningen, gjord på uppdrag av Landshypotek Bank, visar att nära hälften (45 procent) av svenskarna känner någon som jobbar inom lantbruket.

– Det är glädjande  att så många svenskar fortfarande har en direkt relation till lantbruket. Det ökar förståelsen för vad vi äter och det vi ser. Vår mat och vårt svenska landskap formas av hårt arbetande lantbruksföretagare, säger Margareta Lindahl, företagmarknadschef på Landshypotek Bank.

Fler öppnar upp sina gårdar
En anledning till att så många känner någon inom det svenska lantbruket kan vara att fler jordbrukare välkomnar allmänheten till sina gårdar. I april är det exempelvis högsäsong för det årliga kosläppet. Våren är på intågande och kosläppet brukar vara en populär helgaktivitet som drar tusentals åskådare.

Många lantbrukare väljer även att driva gårdsbutik i anslutning till sin verksamhet. Konsumenten har då möjlighet att handla lokala och purfärska råvaror utan mellanhänder.

– Det är mycket positivt att lantbrukare utvecklar sina verksamheter och kommer närmare allmänheten och konsumenterna. Lantbrukare är, och ska vara stolta, över sin produktion och visar gärna upp sina gårdar och vad den åstadkommer, säger Margareta Lindahl.

Undersökningen

Känner du någon som arbetar inom lantbruk idag?

Ja 45%
Nej 55%

Frågan ställdes av undersökningsföretaget Novus med 2 000 svarande i oktober 2016.

Läs mer om trenden Jakten på autenticitet och ursprung i Landshypotek Banks Trendrapport 2016

För ytterligare information:

Sofie Essayh, kommunikatör Landshypotek Bank, 070-285 13 63

Det är glädjande att så många svenskar fortfarande har en direkt relation till lantbruket.
Margareta Lindahl, företagmarknadschef på Landshypotek Bank
Vår mat och vårt svenska landskap formas av hårt arbetande lantbruksföretagare.