Låneuppstickaren Consector gör rekordår

Report this content

Consector växer så det knakar. 2019 blev ett rekordår för låneförmedlaren som redovisar sina bästa siffror hittills.

2019 innebar ett lyft för Consector som ser fler samarbetspartners, bättre produkt och nöjdare kunder som nyckeln till framgången. Med lanseringen av SBAB som ny bolånepartner och Notar som ny mäklarpartner etablerade sig Consector i segmentet bolån – något som är unikt bland låneförmedlarna. Pontus Holgersson, VD på Consector, är nöjd med årets resultat och riktar nu blicken framåt.

”2019 var för oss ett rent produkt- och processår. Marknaden är väldigt konkurrensutsatt och det gäller att bygga sig en organisation som kan stå emot, och ha en rejäl vallgrav mot konkurrenterna innan man skalar upp. Annars finns det risk att man drar på sig kostnader innan man har en särställning på marknaden och det kan bli tufft i det långa loppet. Men nu, nu är vi redo för att skala”, säger han.

När Consector nu blickar framåt ser man, trots en ökad omsättning på nästan 50%, en tuff kamp om marknadsandelar och en ökad konkurrens på marknaden. Lånemarknaden har länge visat god tillväxt men antalet aktörer på marknaden blir fler för varje år, och det är inte säkert att alla kan nå sina mål.

Pontus Holgersson säger att man på Consector kommer att satsa på plattform och partners.

”De hjälper varandra. Vi vill ge det bästa till våra kunder genom en helt digital process vilket i förlängningen är det som gör att våra partners vill jobba med oss. Enklare processer och mindre handpåläggning. Utmaningen för våra partners är att vara redo för en digital process. Något som tyvärr lett till att vi fått tacka nej till samarbeten då de legat för långt efter eller suttit fast i gamla system.”