Lannebo Fonder välkomnar samgåender mellan Intrum Justitia och Lindorff

Lannebo Fonder är sedan flera år en av de största ägarna i kredithanteringsföretaget Intrum Justitia. I november annonserade Intrum Justitias styrelse ett föreslaget samgående med konkurrenten Lindorff. Som storägare och aktiv förvaltare har Lannebo Fonder analyserat och utvärderat affären i detalj.

”Vår samlade bedömning är att samgåendet är logiskt och att samordningsvinsterna är stora – vilket sammantaget kommer ge en bra värdeutveckling för Intrum Justitias aktieägare”, säger Mats Gustafsson, förvaltare av Lannebo Småbolag Select, som tillsammans med aktiefonden Lannebo Småbolag, äger 4,5 procent av Intrum Justitia.

Villkoren för affären har ifrågasatts: ”Som en av huvudägarna har vi verkat för att förbättra villkoren för aktieägarna i Intrum Justitia. Nu har vi nått fram och anser att de omförhandlade villkoren är rimliga. Vi agerar alltid utifrån våra fondandelsägares bästa och kommer därför att stödja det nya förslaget på den extra bolagsstämman den 14 december”, fortsätter Mats Gustafsson.

Mats Gustafsson ser fram emot samgåendets godkännande och genomförande. ”Logiken i affären har hamnat i skymundan under den senaste månadens villkorsförhandlingar. Det nya bolaget skulle bli ledande i Europa inom kredithantering. Aktieägarna kan då räkna med rejäla samordningsvinster.”

Samgåendet kräver godkännande av aktieägarna vid bolagsstämman och därefter godkännande av tillsyns- och konkurrensmyndigheter.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Johanna Malm
Kommunikationsansvarig, Lannebo Fonder