60 diplomerade skoterguider efter ny utbildning för säkrare skoterturism

Report this content

Nu har ett 60 tal skoterguider blivit diplomerade i en ny utbildning med bland annat stöd från Länsförsäkringar Jämtland. Utbildningen är en del i ett större arbete för en hållbar och tillgänglig fjällmiljö från Branschorganisationen för hållbar skoterturism.

Skoterutbildningen genomfördes både på distans och direkt på plats i Gällivare, Sälen och Lofsdalen.
– Vi vill genom utbildningen höja kompetensen hos guider vad det gäller säkerhet, guidning och hållbarhetsaspekter, säger Andreas Edholm som är projektledare på Jämtland Härjedalen Turism och har arbetat med etableringen av branschorganisationen.

I Jämtland Härjedalen omsätter snöskoterturismen ungefär en miljard om året och det finns mer än 800 mil led för snöskoter. I Frostviken finns även Sveriges första reglerade friåkningsområde.

Utbildningen kan ses som en grundutbildning för skoterguider med fokus på säkerhet vid skoterturer på led. Värdskap, gruppdynamik, hjärt-lungräddning och riskbedömning är några delar i utbildningen.
– Att åka skoter på led är säkert men en snöskoter väger 300 kilo och är en kraftfull maskin. Det är viktigt att guiden är förberedd för att kunna hantera de situationer och tillbud som kan uppstå. Med diplomeringen visar vi för kunder att guiden har de kunskaper som krävs, säger Andreas Edholm.

Branschorganisationen för hållbar skoterturism är bildades september 2019. Den startades som ett projekt av Jämtland Härjedalen turism, även den med bidrag från Länsförsäkringar Jämtland.
– Snöskotern är viktig för jämtarna och härjedalingarna och blir då också en viktig angelägenhet för oss som försäkrar och tar hand om skadorna. I år har det inträffat ett flertal väldigt allvarliga olyckor som vi behöver förebygga så långt det bara är möjligt. Vårt samarbete med guideutbildningen är en viktig pusselbit i arbetet att göra skoteråkning både säkrare och mer tillgänglig, säger Måns Zakrisson skadeförebyggare på Länsförsäkringar Jämtland.

Har du frågor?

Andreas Edholm, projektledare, Jämtland Härjedalen Turism

andreas.edholm@jht.se

Måns Zakrisson, skadeförebyggare, Länsförsäkringar Jämtland

mans.zakrisson@lfz.se

Krister Holm
krister.holm@lfz.se
070 - 227 59 94

Länsförsäkringar Jämtland är ett lokalt bank- och försäkringsbolag. Vi är också kundägda. Det innebär att våra förpliktelser i första hand är mot alla fantastiska människor som bor i Jämtland och Härjedalen men också skogen, fjällen och staden. Vår livsmiljö. Med de andra länsbolagen äger vi Länsförsäkringar AB och delar kända varumärken som Agria, Wasa Kredit och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans hjälper vi våra kunder med allt inom bank, försäkring och pension.

Taggar: