Nu öppnar anmälan till Återvinningshjälpen 2021

Report this content

Förra året hjälpte Lundstams återvinning AB och Länsförsäkringar Jämtland till att spara 644 ton koldioxidutsläpp genom att kostnadsfritt återvinna metallskrot från länets fastighetsägare. Nu öppnar anmälan för årets omgång.

Att återvinna metall är en stor vinst för miljön och ute på länets lantbruksfastigheter så brukar det finnas en hel del. Ny metall är en så länge förknippad med stora mängder koldioxidutsläpp från det att man bryter malmen till att processa den till en färdig produkt. För att få hämtningen konstadsfritt behöver fastighetsägaren ha över 1 000 kilo.
– Oftast är det mycket mer och man underskattar inte sällan hur mycket det väger. I snitt per fastighet hämtade vi tre ton förra året, säger Anna-Karin Lindeberg på Länsförsäkringar Jämtland.

Förutom metallskrot hämtas också farligt avfall mot en mindre avgift. För fastighetsägarna är det ett smidigt sätt att bli av med både metall och farligt avfall som annars riskerar att hamna på stället där det inte hör hemma. Förra året hämtades metallskrot och farligt avfall på 113 fastigheter i Jämtland och Härjedalen. Totalt samlades 364 ton material för återvinning in.
– I år hoppas vi på ännu mer. Vi har mycket kvar att göra både globalt och i länet men varje ton bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Det är viktigt att vi gör det vi kan, säger Anna-Karin Lindeberg.

Fakta återvinningshjälpen
Återvinningshjälpen startades tillsammans med Håll Sverige Rent 2008 som en nationell kampanj men har sedan 2020 drivits lokalt och i egen regi av Länsförsäkringar Jämtland och Lundstams Återvinning. Anmälan är öppen från 27 maj till 20 augusti. Hämtning av avfall planeras till september 2021.

Har du frågor om återvinningshjälpen, klimat- och hållbarhetsarbete?
Anna-Karin Lindeberg, ansvarig för Länsförsäkringar Jämtlands satsningar för klimat och hållbarhet
anna-karin.lindeberg@lfz.se

Har du frågor om återvinning och koldioxidberäkningar?
Linus Theorell, miljöingenjör Lundstams Återvinning,
linus.theorell@lundstams.se

Mer om Återvinningshjälpen och anmälan

Krister Holm
krister.holm@lfz.se
070 - 227 59 94

Länsförsäkringar Jämtland är ett lokalt bank- och försäkringsbolag. Vi är också kundägda. Det innebär att våra förpliktelser i första hand är mot alla fantastiska människor som bor i Jämtland och Härjedalen men också skogen, fjällen och staden. Vår livsmiljö. Med de andra länsbolagen äger vi Länsförsäkringar AB och delar kända varumärken som Agria, Wasa Kredit och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans hjälper vi våra kunder med allt inom bank, försäkring och pension.