Länsförsäkringar Södermanland lanserar Småföretagshjälpen

Länsförsäkringar Södermanland har tagit fram ett stödpaket för småföretagare i länet som drabbats av problem i och med coronapandemin. Måndag 20 april startar Småföretagshjälpen: två olika tjänster som ska hjälpa sörmländska småföretag att klara krisen.

Många sörmländska företag drabbas hårt av coronapandemin. De ekonomiska problemen kan komma snabbt och leda till mycket oro för företaget och dess anställda. Många företagare kanske också oroar sig för sin egen och anhörigas hälsa. För att stötta länets småföretag startar Länsförsäkringar Södermanland Småföretagshjälpen: två olika tjänster med syfte att hjälpa företagen att ta sig igenom en svår tid.

- Flera av våra företagskunder genomgår en tuff tid på grund av coronapandemin. Vi har tagit fram Småföretagshjälpen för att vi vill bidra till att det sörmländska näringslivet fortsätter att vara friskt och levande och att våra småföretag i länet överlever denna kritiska period, säger Anna-Greta Lundh, vd på Länsförsäkringar Södermanland.

Småföretagshjälpen innehåller två typer av stöd. Båda tjänsterna är helt kostnadsfria för företaget som får stödet. Den ena delen är ett personligt samtalsstöd som alla företagare som är bank- och/eller försäkringskunder hos Länsförsäkringar Södermanland får ta del av. Företagaren får gratis tillgång till personliga samtal med jurist, psykolog, chefsstöd och ekonomistöd i frågor som har med coronapandemin att göra.

Den andra delen är ekonomisk rådgivning, som erbjuds av Länsförsäkringar Södermanland men genomförs i samarbete med externa samarbetspartners. En rådgivare gör tillsammans med företagaren en analys av effekterna, lämpliga åtgärder och en enklare handlingsplan för hur företaget kan hantera situationen företaget hamnat i med anledning av coronapandemin.

All information om Småföretagshjälpen, och hur företag gör för att ta del av tjänsterna, kommer finnas på Länsförsäkringar Södermanlands webbplats lfs.se från och med 20 april, då tjänsterna lanseras.

- Vi lanserar ett paket med tjänster som vi egentligen hoppades inte skulle behövas, men tyvärr ser verkligheten ut så just nu. Därför är jag glad att vi kan erbjuda den här hjälpen till de företag som tråkigt nog har anledning att använda den, säger Charlotte Elisson, kommunikationschef på Länsförsäkringar Södermanland.

Småföretagshjälpen vänder sig till alla företag som har försäkrings- och/eller bankengagemang hos Länsförsäkringar Södermanland och har sitt säte inom Södermanlands län. Tjänsten ekonomisk rågivning får i första hand företag som funnits i mer än tre år, och som har minst en anställd utöver ägaren, ta del av. Det personliga samtalsstödet kan alla företag, oavsett antal anställda och hur länge företaget funnits, ta del av.

- Vi hoppas att vi kan hjälpa i alla fall en del av de företag som fått bekymmer på grund av coronaviruset. Vi har funnits till för företagare i Södermanland i snart 175 år, för oss är det självklart att hjälpa till i den ekonomiska och samhälleliga kris vi hamnat i, säger Anna Persson, försäljningschef företag på Länsförsäkringar Södermanland.

Anna-Greta Lundh, vd Länsförsäkringar Södermanland, anna-greta.lundh@lfs.se, 0155-48 41 01, 070-341 09 49
Anna Persson, försäljningschef företag Länsförsäkringar Södermanland, anna.persson@lfs.se, 0155-48 41 09, 070-206 09 71
Charlotte Elisson, kommunikationschef Länsförsäkringar Södermanland,
charlotte.elisson@lfs.se , 0155-48 44 08, 070-733 04 29