Rikard är Länsförsäkringar Västerbottens nye bankchef

Rikard Jacobsson blir ny bankchef på Länsförsäkringar Västerbotten. Rikard har en lång erfarenhet från bank, och kommer närmast från en tjänst som företagschef inom segmenten bank och liv.

Rikard har gedigen erfarenhet inom placerings- och pensionsrådgivning och har även sedan 2011 ansvarat för bolagets liv-, företags- och lantbruksaffär.  Rikard har varit anställd hos Länsförsäkringar Västerbotten sedan 2000 och som ny bankchef kommer Rikard att ansvara för samtliga segment inom Länsförsäkringar Bank i Västerbotten.

- Rikard har under lång tid varit en del av bankens lokala ledningsgrupp och kan hela vår bankaffär. Det känns naturligt att Rikard tar rollen som bankchef och leder vår fortsatta satsning framöver, säger bolagets vd Göran Karmehag.

Länsförsäkringar Västerbotten startade sin bankverksamhet 1996 och är under stark tillväxt. Med en affärsvolym på drygt 17 mdkr och 30 000 bankkunder är bolaget idag en självklar aktör för länets invånare. Banken sysselsätter drygt 50 medarbetare inom segmenten privat, företag och lantbruk och har kontor i Umeå, Skellefteå och Lycksele.

- Jag ser fram emot möjligheten att ta vår bankaffär till nästa nivå. Länsförsäkringar Västerbotten är ett mycket expansivt och spännande bolag med en tydlig lokal förankring, fantastiska medarbetare och nöjda kunder. Vi har ett starkt helhetserbjudande inom försäkring, bank och pension både för företag och privatpersoner. I ett kundägt bolag som Länsförsäkringar Västerbotten har vi ett tydligt uppdrag att fortsätta skapa kundnytta och fortsatt vara en lokal aktör med stort engagemang för länet, säger Rikard Jacobsson i en kommentar.

För mer information, kontakta gärna Göran Karmehag, vd, 070-587 92 05 eller Rikard Jacobsson, bankchef, 070-349 91 86.

Närhet skapar trygghet. Länsförsäkringar Västerbotten är ett lokalt och kundägt bolag med Västerbotten som enda marknad. Vår filosofi är enkel – vi ägs av våra kunder och vi vill finnas nära dem och förstå deras behov. Vi erbjuder ekonomisk service med tjänster kring bank, försäkring och fastighetsförmedling under ett och samma tak. Våra kontor finns i Umeå, Skellefteå och Lycksele, vi har 140 000 kunder och över 200 medarbetare. Tillsammans med våra kollegor i de övriga 22 länsförsäkringsbolagen bildar vi en rikstäckande bolagsgrupp med ett av Sveriges starkaste varumärken.