Så undviker du cykelstölder

Våren är här och cykelsäsongen har tagit fart. Ett annat inte lika härligt vårtecken är att det börjar stjälas cyklar.
- Här i Västernorrland har vi få cykelstölder jämfört med storstäder och andra universitetsorter. Vi ser också en minskning i antalet rapporterade cykelstölder från våra kunder . Men i och med att fler köper dyrare cyklar och fram för allt elcyklar blir risken större att drabbas och det blir viktigare att skydda sig, säger Christoffer Jonsson, skadechef på Länsförsäkringar Västernorrland.

Antalet rapporterade cykelstölder hos Länsförsäkringar Västernorrland har minskat. 2018 rapporterade 66 kunder i länet cykelstölder och Länsförsäkringar betalade ut ersättning för 210 000 kronor, jämfört med  2017 då 76 kunder rapporterade cykelstölder och 290 000 kronor betalades ut.

– Minskningen i antalet cykelstölder hoppas vi beror på att det är kloka cykelägare i länet som blivit att bättre på att skydda och ta hand om sina cyklar,  säger Christoffer Jonsson, skadechef på Länsförsäkringar Västernorrland. Vi kan också se en tendens till att fler personer köper dyrare cyklar och elcyklar idag, vilket påverkar skadekostnaden.

Råden till cykelägarna är enkla – skaffa ett godkänt lås, fotografera av cykeln och, viktigast av allt, skriv av cykelns ramnummer så att det finns till hands vid en eventuell cykelstöld.

Den som trots allt råkar ut för en cykelstöld ska först och främst göra en polisanmälan. Det är ett krav från försäkringsbolaget och det ökar dessutom chansen att få tillbaka cykeln. Detta gör det även svårt för en cykeltjuv att sälja cykeln vidare.

Så skyddar du din cykel från stöld:

• Märk din cykel - fotografera cykelns ramnummer och hela cykeln

• Lås även fast cykeln i cykelstället.

• Ställ gärna cykeln inomhus när du inte använder den.

• Om du parkerar cykeln centralt, ställ cykeln på en uppmärkt plats för cykelparkering.

• Använd ett SSF-certifierat lås.

• Köp inte en misstänkt billig cykel

• Polisanmäl alltid, antingen via polisens webbplats eller via telefon. Lämna så många uppgifter du kan för att cykeln ska hittas fortare, till exempel märke, modell, färg, ramnummer, annan märkning, skador och speciell utrustning.

För mer information kontakta gärna:

Christoffer Jonsson
Skadechef