Bokslutskommuniké 2009

”Vårt bolåneerbjudande fortsätter att ha framgång på marknaden. Volymerna ökade och och vi stärkte vår marknadsandel. Jag är dessutom mycket glad över att vi för sjätte gången och för femte året i rad har Sveriges mest nöjda bolånekunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Det visar att Länsförsäkringar har en mycket bra relation till kunderna på en marknad i hård konkurrens. Kreditkvaliteten är hög och vår låneportfölj består till största del av privatbostäder med en god geografisk spridning i landet. Vi har en god kapitalisering för fortsatt tillväxt och vår finansiella situation är god,” säger Anders Borgcrantz, vd Länsförsäkringar Hypotek. Sammanfattning - Rörelseresultatet ökade 9 procent till 141 (129) Mkr. - Räntenettot minskade 21 procent till 285 (361) Mkr. - Nettoresultatet av finansiella transaktioner ökade till 77 (9) Mkr. - Utlåningen ökade 26 procent till 68 (54) mdr. - Kreditkvaliteten är mycket god och verksamheten har en låg riskprofil. - Kreditförlusterna uppgick netto till +5 (0) Mkr. - Primärkapitalrelationen enligt Basel II uppgick till 20,3 (21,6) procent och kapitaltäckningsgraden till 24,2 (27,6) procent. - Länsförsäkringar har för sjätte gången Sveriges mest nöjda bolånekunder enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) 2009. - Antalet kunder ökade till 134 000 (115 000). Uppgifterna inom parentes avser 2008. Rapporten kan läsas i sin helhet nedan. Eller på www.lansforsakringar.se/rapporter. För ytterligare information kontakta Anders Borgcrantz Verkställande direktör Länsförsäkringar Hypotek AB 08-588 412 51 073-96 412 51 anders.borgcrantz@lansforsakringar.se Göran Laurén Vice vd och finanschef Länsförsäkringar Hypotek AB 08-588 410 73 073-96 410 73 goran.lauren@lansforsakringar.se Christer Baldhagen Kommunikationsdirektör Länsförsäkringar AB 08-588 415 01 070-579 70 66 christer.baldhagen@lansforsakringar.se