Det är kvinnorna som tar ansvar för barnens sparande

Det är kvinnorna som tar ansvar för barnens sparande Fler kvinnor än män sparar till sina barn och det är framförallt kvinnor med lägre in-komster som gör det. Kvinnor sparar också oftare än män till semesterresor, medan männen i större utsträckning än kvinnor sparar till olika typer av kapitalvaror. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar gjort. - Jag är förvånad över att så få sparar till sina barn. Det är tufft ekonomiskt för ungdomar att flytta hemifrån och det lär inte bli lättare framöver. De ungdomar som har ett kapital när de flyttar hemifrån får ett försprång i jämförelse med ungdomar som kanske måste låna både till inköp av bostad och studier, säger Länsförsäkringars privatekonom, Elisabeth Hedmark. Sparandet till barnen varierar beroende på var i landet man bor. I Norrbotten uppger 10 procent av kvinnorna att de gör det och bara 3 procent av männen. I Blekinge uppger 6 procent av männen och 5 procent av kvinnorna att de sätter undan pengar till barnen. - Spartiden bör styra vilken sparform du väljer när du sparar till barnen. Om spartiden är minst fem år kan ett fondsparande vara ett bra alternativ, exempelvis en globalfond eller en blandfond som innehåller både aktier och räntebärande papper. Behöver du pengarna inom fyra till fem år, rekommenderar jag till största delen räntesparande, till exempel ett sparkonto eller en kort räntefond, säger Elisabeth Hedmark. Om undersökningen 7 800 privatpersoner i åldrarna 16-69 år har telefonintervjuats med hjälp av Movement Research & Consulting AB under perioden 20 mars till den 9 april 2003. För ytterligare information, kontakta: Elisabeth Hedmark 08-588 455 03 Privatekonom Länsförsäkringar 073-920 01 90 elisabeth.hedmark@lansforsakringar.se Mikael Östlund 08-588 410 94 Informationschef Länsförsäkringar 070-553 12 82 mikael.ostlund@lansforsakringar.se Tabell: Vad sparar du till? Sparmål Män Kvinnor 1. Buffert 29% 33% 2. Vet inte vad jag sparar till 25% 20% 3. Semester 9% 16% 4. Bostaden 11% 11% 5. Kapitalvaror 8% 5% 6. Barnen 3% 6% ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00040/wkr0002.pdf