Fortsatt stark tillväxt för Länsförsäkringars bankverksamhet

Fortsatt stark tillväxt för Länsförsäkringars bankverksamhet Länsförsäkringars andel av den svenska bankmarknaden ökade under årets första nio månader med 25 procent, från 2,0 till 2,4 procentenheter, enligt statistik från Riksbanken. Därmed fortsätter Länsförsäkringar att ligga i den absoluta toppen i banksveriges snabbväxarliga. Under årets nio första månader ökade det totala antalet bankkunder med 25 procent till närmare en kvarts miljon. Inlåningen ökade med 40 procent till 12,3 miljarder kronor och utlåningen med 30 procent till 4,3 miljarder kronor. Länsförsäkringar har under året öppnat tre nya rådgivningskontor, i Mora, Örebro och Kristianstad. - Vi fortsätter att utmana storbankerna och är givetvis glada över den stora tillströmningen av nya bankkunder. Strategin att utmana storbankerna genom ett komplett utbud av prisvärda banktjänster fortsätter att bära frukt, säger Sören Ericson, VD Länsförsäkringar Bank. Länsförsäkringar har i kraft av sin starka lokala förankring ett unikt kunderbjudande. De 24 länsförsäkringsbolagen har tillsammans 67 rådgivningskontor i hela landet och en heltäckande Internet- och telefonservice. För ytterligare information: Sören Ericson 08-588 419 82 VD Länsförsäkringar Bank 073-964 19 82 soren.ericson@lansforsakringar.se Tomas Johansson 08-588 410 88 vice VD Länsförsäkringar Bank 073-96 410 88 tomas.johansson@lansforsakringar.se Mikael Östlund 08-588 410 94 Informationschef Länsförsäkringar 070-553 12 82 mikael.ostlund@lansforsakringar.se Länsförsäkringsgruppen är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringsgruppen är dominerande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till cirka 28 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är cirka 8 procent. I Länsförsäkringsgruppen ingår även bank, kapitalförvaltningsbolag, livbolag, fondbolag samt Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringsgruppen förvaltar tillgångar om drygt 190 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick år 2000 till drygt 19 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/13/20011113BIT00260/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/13/20011113BIT00260/bit0002.pdf