Landshövding Karin Starrin invald i Länsförsäkringar Wasas styrelse

Landshövding Karin Starrin invald i Länsförsäkringar Wasas styrelse Länsförsäkringar Wasa ägs av 24 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag. Länsförsäkringar Wasa bedriver verksamhet inom sak- och livförsäkring, bank, fond, kapitalförvaltning och djurförsäkring. Länsförsäkringar Wasa ger även service till länsförsäkringsbolagen inom dessa områden och svara för den gemensamma utvecklingsverksamheten. På Länsförsäkringar Wasas bolagsstämma i fredags valdes Karin Starrin, landshövding i Halland, in i styrelsen. Jan Sparr omvaldes som styrelsens ordförande. För ytterligare information, kontakta: Karin Starrin, styrelseledamot 035-13 20 30 Länsförsäkringar Wasa Christer Baldhagen, informationsdirektör, 08-588 415 01, Länsförsäkringar 070-579 70 66 Länsförsäkringsgruppen består av 24 självständiga länsförsäkringsbolag och Länsförsäkringar Wasa. Gruppen är dominerande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till cirka 27 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är cirka 10 procent. Inom gruppen finns även bank och fondbolag. Länsförsäkringsgruppen förvaltar tillgångar om drygt 170 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick 1999 till cirka 16 miljarder. Länsförsäkringar Wasa ägs av de 24 länsförsäkringsbolagen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00560/bit0002.pdf