Länsförsäkringar bäst i Sverige på räntefonder

Länsförsäkringar bäst i Sverige på räntefonder Länsförsäkringar har utsetts till Årets Räntefondförvaltare 2002 av tidningen Sparöversikt. Utmärkelsen grundar sig på en bedömning av fondernas resultat de senaste två åren och tar även hänsyn till vilken risk förvaltarna tagit för att uppnå resultatet. Framför allt är det tack vare de låga avgifterna som Länsförsäkringar får utmärkelsen. - Vi har av tradition varit duktiga på både korta och långa räntefonder. Utmärkelsen är en viktig bekräftelse på att samarbetet med ABN Amro fått en bra start. I ränteteamet finns en god kontinuitet eftersom flera av Länsförsäkringars dokumenterat duktiga ränteförvaltare gick över till ABN Amros dotterbolag Alfred Berg i somras, säger Mats Govenius, vice VD i Länsförsäkringar Fonder. Länsförsäkringar har sex räntefonder. Bäst utveckling under året hade de långa räntefonderna där Obligationsfonden, Euroobligationsfonden, Mega Obligation och Mega Statsobligation hade en avkastning på över 7 procent. Även Länsförsäkringars korta ränte-fonder hade en positiv utveckling. Likviditetsfonden och Penningmarknadsfonden steg med över 4 procent. Förvaltningsavgifterna i Länsförsäkringars räntefonder ligger i intervallet 0,15 - 0,60 procent. - Vi har stärkt vår förvaltningskapacitet genom samarbetet med ABN Amro. De har de resurser som krävs för att värdera de placeringsalternativ som finns på världens finansmarknader. Även om det ännu är för tidigt att göra en fullständig utvärdering av samarbetet som inleddes den 1 juni 2002, kan vi konstatera att förvaltningsresultatet har förbättrats, säger Mats Govenius. För ytterligare information kontakta: Mats Govenius, vice VD Länsförsäkringar Fonder 08-588 409 16 mats.govenius@lansforsakringar.se 073-964 09 16 Mikael Östlund, Informationschef Länsförsäkringar 08-588 410 94 mikael.ostlund@lansforsakringar.se 070-553 12 82 Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till drygt 29 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är 10,5 procent och inom bank 2,6 procent. I Länsförsäkringar ingår även Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om 100 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick år 2002 till cirka 20 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00350/wkr0002.pdf