Länsförsäkringar har över 500 certifierade rådgivare

Länsförsäkringar har över 500 certifierade rådgivare Länsförsäkringar har idag 548 certifierade rådgivare, som ger råd om fonder och annat sparande. Medarbetarna har under 2002 genomgått en utbildning som är utformad i enlighet med Fondbolagens Förenings fastställda kompetenskrav. - Vår utbildning utgår från kundmötet och rådgivningssituationen. Efter utmärkelsen Årets Bank känns det extra bra att vi nu får en kvalitetsstämpel på vår rådgivning. Det ökar också våra möjligheter att även i fortsättningen ha de mest nöjda kunderna inom bank och försäkring, säger Tomas Johansson, VD Länsförsäkringar Bank. Fondbolagens Förening tog i april 2001 beslut om kompetenskrav för rådgivning om fonder. De krav föreningen tar fasta på ligger inom ämnesområden som etik, juridik, och ekonomiska kunskaper som nationalekonomi, placeringsinstrument samt privatekonomi. Dessutom ingår en metodik för kundorienterad rådgivning. Länsförsäkringars utbildningsplan är godkänd av Fondbolagens Förening. I utbildningen beaktas även det lagförslag om förstärkt konsumentskydd som framkommer i utredningen till Lag om finansiell rådgivning till konsumenter. För ytterligare information kontakta: Tomas Johansson, VD Länsförsäkringar Bank 08-588 419 82 tomas.johansson@lansforsakringar.se 073-964 19 82 Mikael Östlund, Informationschef Länsförsäkringar 08-588 410 94 mikael.ostlund@lansforsakringar.se 070-553 12 82 Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till drygt 28 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är cirka 8 procent och inom bank 2,5 procent. I Länsförsäkringar ingår även Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om 170 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick år 2001 till drygt 19 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/03/20030203BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/03/20030203BIT00140/wkr0002.pdf