Länsförsäkringar marknadsvärdesjusterar återköp av kapitalförsäkring

Länsförsäkringar marknadsvärdesjusterar återköp av kapitalförsäkring Den som väljer att ta ut pengar i förtid från en kapitalförsäkring med traditionell förvaltning får sedan den 1 oktober beloppet justerat efter marknadsvärdet. - I första hand är detta en rättvisefråga och en branschpraxis som vi anpassar oss till. Den som återköper sin försäkring ska inte ha ekonomiska fördelar i förhållande till de kunder som har kvar sitt sparande, säger Hans Benndorf, VD Länsförsäkringar Liv. Vid ett återköp minskas värdet motsvarande aktuell konsolidering. Utbetalat belopp kommer inte att understiga garanterat värde på försäkringen. Länsförsäkringar Livs konsolidering är idag 90, vilket ger följande exempel: Försäkringen som ska återköpas har Garanterat värde = 100 000 kr Försäkringskapital = 150 000 kr Försäkringstagaren genomför återköpet och får 90 % av 150 000 kr = 135 000 kr (exklusive eventuella återköpsavgifter) Länsförsäkringars kunder som har försäkringar med traditionell förvaltning har informerats om förändringen. För ytterligare information kontakta: Hans Benndorf 08-588 408 14 VD Länsförsäkringar Liv 073-964 08 14 hans.benndorf@lansforsakringar.se Mikael Östlund 08-588 410 94 Informationschef Länsförsäkringar 070-553 12 82 mikael.ostlund@lansforsakringar.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/06/20031006BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/06/20031006BIT00260/wkr0002.pdf