Länsförsäkringar presenterar Maskinskaderapport 2003

Länsförsäkringar presenterar Maskinskaderapport 2003 Viljan att hålla kunderna ekonomiskt skadelösa när ett fel på bilen uppstår varierar mycket mellan olika biltillverkare och generalagenter. Det visar Länsförsäkringars Maskinskaderapport 2003. I rapporten presenteras kvaliteten hos olika bilmärken och bilmodeller. De 20 billigaste och de 20 dyraste bilmodellerna att äga ur ett kundkostnadsperspektiv redovisas också i rapporten. - Som marknadsledande försäkringsgivare på motorfordon är det av stort intresse för oss att bevaka kostnaderna för maskinskador. Genom rapporten hoppas vi kunna påverka biltillverkarna och därmed kostnadsutvecklingen. På så sätt kan vi medverka till att minska kundernas kostnader, säger Kurt-Olof Svensson, chef Skadeteknik Länsförsäkringar. Rapporten visar att de asiatiska märkena klarar sig väldigt bra. Lexus har inga anmälda skador över huvudtaget och Toyota behåller sin starka position. Detsamma gäller Honda. De dyraste bilmodellerna att äga när det gäller just maskinskadeförsäkringen är Audi S4, Ford Windstar och Landrover Discovery. Tre märken har förbättrat sina resultat på ett signifikant sätt sedan förra rapporten - Citroën, Hyundai och Mitsubishi. Av det totala antalet maskinskador utgör motorskador den största andelen med 35 procent. Växellådsfel svarar för 18 procent, elektriska fel 16 procent, fel på kyl-och värmesystem 16 procent, koppling 6 procent, styrning 4 procent, drivning 2 procent och bromsar 1 procent. - Trots att en bil ofta kostar ett par hundra tusen kronor eller mer är det inte helt ovanligt att ett reparationsbehov på 10 000-15 000 kronor kan uppstå redan efter ett par år, till följd av någon bristande funktion. Det vore önskvärt att bilindustrin tog ett större och mer långtgående ansvar för funktionen hos de produkter man säljer, säger Kurt-Olof Svensson. För ytterligare information kontakta: Kurt-Olof Svensson, chef Skadeteknik Länsförsäkringar 08-588 415 99 kurt-olof.svensson@lansforsakringar.se 073-964 15 99 Mikael Östlund, Informationschef Länsförsäkringar 08-588 410 94 mikael.ostlund@lansforsakringar.se 070-553 12 82 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00170/wkr0002.pdf