Ny styrelse i Länsförsäkringar Liv

Ny styrelse i Länsförsäkringar Liv Vid dagens bolagsstämma i Karlskrona anmäldes ny styrelse i Länsförsäkringar Liv. För att säkerställa självständighet och integritet ska hälften av ledamöterna i styrelsen bestå av externa, från ägaren oberoende, ledamöter. Externa ledamöter: Anne-Marie Pålsson, docent (nyval) Christina Ramberg, professor (nyval) Carl-Göran Myrin, fd koncernchef Siemens Sverige (omval) Per Vilén, VD Furnco (omval) Representant för försäkringstagarna: Torsten Medalen, utsedd av LRF. (Den nya försäkringstagarföreningen utser två styrelseledamöter fr o m stämman 2004.) Övriga ledamöter: Anders Östryd, VD Östgöta Brandstodsbolag (nyval) Jan Karlsson, VD Länsförsäkringar Bergslagen (omval) Ann-Christin Norrström, VD Länsförsäkringar Uppsala (omval) Johan Svedberg, VD Länsförsäkringar Jönköping (omval) Ordförande: Tommy Persson, VD Länsförsäkringar AB (omval) VD Länsförsäkringar Liv: Hans Benndorf För ytterligare information kontakta: Mikael Östlund 08-588 410 94 Informationschef Länsförsäkringar 070-553 12 82 mikael.ostlund@lansforsakringar.se Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till drygt 29 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är 10,5 procent och inom bank 2,6 procent. I Länsförsäkringar ingår även Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om 100 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick år 2002 till cirka 20 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/16/20030516BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/16/20030516BIT00400/wkr0002.pdf