Pensionsspararna parkerar i räntefonder inför sommaren

Pensionsspararna förberedde sig för en lugn semester och valde återigen räntefonder framför aktiefonder under juni.  Bland de kunder som valde aktiefonder var Nordamerikafonder och Branschfonder populärast. Det visar statistik om fondförsäkring från Länsförsäkringar.

– Förutom sparare som valt att parkera i räntefonder ser vi ett tydligt mönster bland dem som fortsatt vill ta risk i sitt sparande. Spararna följer marknadens utveckling och fattar beslut efter det.  Tittar vi några veckor bakåt har den amerikanska börsen visat positiva siffror medan börserna i Sverige, Europa och Japan gått ned något. Nordamerika och Branschfonder med inriktning på teknik och läkemedel ligger i topp när det gäller avkastning under månaden och spararna söker sig dit, säger Jim Rotsman, produktchef, Länsförsäkringar Fondliv.

Bland de fonder som såldes mest under juni var Tillväxtmarknadsfonder. En kategori som var spararnas favorit under årets först tre månader. Sverigefonder fortsätter att ratas av pensionsspararna och tillhör den mest sålda kategorin sedan årsskiftet.  De sparare som ändå väljer Sverigefonder tror på småbolag framför breda Sverigefonder.

– Kundernas aktivitetsnivå under juni var något högre än både april och maj men på en normal nivå jämfört med tidigare år, fortsätter Jim Rotsman.

Jim Rotsman, Produktchef, Länsförsäkringar Fondliv, 08-588 402 82

Länsförsäkringar pressjour, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.