Sju av tio premiepensionsväljare påverkas inte av börsoro

Sju av tio premiepensionsväljare påverkas inte av börsoro 71 procent av de som ännu inte valt premiepensionsfonder säger att börsoron inte påverkar deras val. 28 procent säger att börsoron påverkar dem. Av dessa säger man framförallt att man väntar med att välja eller har blivit mer osäker. Av alla som inte valt säger bara 2 procent att de kommer att välja räntefonder istället. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar låtit göra. Frågan som ställdes var " Börsen har rört sig mycket upp och ner de senaste dagarna. Påverkar det ditt val av premiepensionsfond och i så fall hur?" - De allra flesta premiepensionsväljare inser att deras fondplacering oftast är mycket långsiktig. Mot den bakgrunden är det klokt att man inte låter sig påverkas allt för mycket av hur börsen rör sig under några enstaka dagar. Slutsatsen måste bli att premiepensionsväljarna förstår att börsen ibland drabbas av en tillfällig oro och att det inte är avgörande för den långsiktigt fondutvecklingen, säger Peter Säll, chef för marknad liv & Fond på Länsförsäkringar. Av de som ännu inte valt premiepensionsfond säger nio procent att de blivit mer osäkra, åtta procent att de väntar med att välja, två procent att de väljer räntefonder, två procent att de tycker att det är bra eftersom de får mer för pengarna och en procent avstår ifrån att välja. Sex procent anger andra skäl för hur det påverkar dem. Bland de som redan har gjort sitt fondval säger 80 procent att det inte påverkar dem, sex procent att de följer börsen noggrant och kommer att byta fond om det är lämpligt och fyra procent att de redan har bytt fond. Tio procent anger andra skäl för hur det påverkar dem eller vet ej hur det påverkar dem. Fakta om undersökningen: TEMO har på uppdrag av Länsförsäkringar intervjuat 627 personer i åldern 18-62 år per telefon under perioden 19-22 oktober. För ytterligare information, kontakta: Peter Säll, chef marknad Liv & Fond, Länsförsäkringar 073-964 09 15 Jacob Broberg, informationschef, Länsförsäkringsgruppen 070-553 12 82 Länsförsäkringsgruppen består av 24 självständiga länsförsäkringsbolag och Länsförsäkringar Wasa. Gruppen är dominerande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till cirka 27 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är cirka 10 procent. Inom gruppen finns även bank och fondbolag. Länsförsäkringsgruppen förvaltar tillgångar om cirka 180 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick 1999 till cirka 16 miljarder. Länsförsäkringar Wasa ägs av de 24 länsförsäkringsbolagen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/26/20001026BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/26/20001026BIT00030/bit0002.pdf