Slopad skatt vid fondbyten ger ökad konkurrens - Sex av tio säger att de skulle byta fonder oftare Sex av tio fondsparare skulle vara mer aktiva fondplacerare om beskattningen slopades vid fondbyten. Det är framförallt fondsparare i åldern 25-39 år och löntagare med inkomster på 20 000 kronor i månaden och uppåt som i störst utsträckning säger att de skulle byta fonder oftare om de slapp beskattning vid fondbytet. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar genomfört. - Det vore bra om fler blir aktiva sparare och byter fond oftare. Det leder till ett ökat inflytande för fondspararna och därmed ökad konkurrens på fondmarknaden. Kapitalvinstskatten vid fondbyten skapar inlåsningseffekter som förhindrar spararna från att välja de fonder de helst vill ha, säger Åke Gustafson, VD Länsförsäkringar Fonder. Den som direktsparar i fonder och som vill flytta sitt sparande från en fond till en annan betalar idag kapitalvinstskatt på en eventuell vinst. Skattesatsen är 30 procent på den vinst som uppstår vid försäljning av fondandelar, oavsett om pengarna går till konsumtion eller placeras i en annan fond. För ytterligare information kontakta: Åke Gustafson, VD Länsförsäkringar Fonder 08-588 409 49 ake.gustafson@lansforsakringar.se 073-964 09 49 Mikael Östlund, Informationschef Länsförsäkringar 08-588 410 94 mikael.ostlund@lansforsakringar.se 070-553 12 82 Om undersökningen Undersökningen är gjord av Länsförsäkringar. Frågan som ställdes var: "I samband med att du gör ett fondbyte finns vissa beskattningsregler. Om det var möjligt att slippa beskattningen vid fondbyte, skulle du då kunna tänka dig att byta fonder oftare?" Totalt har 2 228 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval, i åldrarna 16-69 år telefonintervjuats av Temo under 11 september till 20 oktober 2002. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00210/wkr0002.pdf