Svenskar bra på att arbeta vid sidan av studierna

Svenskarnas samlade studieskuld till staten fortsätter att växa. Skulden är nu uppe i 217 miljarder kronor, vilket är fem miljarder mer än för ett år sedan. Ungefär 1,5 miljoner svenskar har idag studielån och snittskulden ligger på drygt 140 000 kronor per låntagare. Studieskulden är högst i Uppsala och lägst i Västernorrland. Men vad är det egentligen som gäller för studielånet, hur mycket får du exempelvis tjäna vid sidan om lånet?

Svenska studenter är nämligen duktiga på att arbeta. Enligt siffror som idag presenterades av SCB arbetar drygt 80 procent av svenskarna under studietiden, vilket är näst högst bland medlemsländerna i EU.

Det belopp du får tjäna, det så kallade fribeloppet, varierar beroende på om du studerar heltid, halvtid eller 75 procent. Det är också beroende på hur många veckor du läser. Om du studerar på heltid kan du få 2 611 kronor i veckan. En del av den summan är bidrag (791 kronor) och en del är lån som du senare ska betala tillbaka (1 820 kronor). Om du har vårdnaden om barn får du dessutom ett tilläggsbidrag. Du kan även ha rätt till tilläggslån och merkostnadslån.

Men för att få studiestöd och för att få fullt lån får du inte tjäna mer än 88 138 kronor per termin.

De inkomster som man måste ta upp när man ansöker om studiemedel eller studiestartsstöd är skattepliktiga inkomster från inkomstslagen tjänst, näringsverksamhet och kapital. Det kan till exempel vara lön, a-kassa, inkomster från bostadsförsäljning, aktieutdelning, skattepliktigt vårdbidrag, föräldrapenning, sjukpenning, pension, aktivitetsersättning från Försäkringskassan, inkomster från eget företag, ränta

– Om din inkomst blir högre än fribeloppet, har du inte rätt till lika mycket pengar per vecka. Både bidrag och eventuellt lån minskar proportionellt. Kommer du över en viss inkomstgräns har du inte rätt till varken studiemedel eller studiestartsstöd. Och har fått utbetalt pengar som du inte har rätt till, måste du betala tillbaka dem, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

Genomsnittligt lån och andelen av invånare som har studielån per län

Län                                                                 Genomsnittlig skuld              Andel av invånare som har studielån

Uppsala län                                                                    153 881                17 %

Stockholms län                                                              153 641                16 %

Västerbottens län                                                           135 141                16 %

Östergötlands län                                                           135 185                16 %

Skåne län                                                                     141 347                15 %

Västra Götalands län                                                     139 625                15 %

Gotlands län                                                                  127 708                14 %

Örebro län                                                                    124 742                14 %

Jämtlands län                                                                 121 543                13 %

Västmanlands län                                                          122 714                13 %

Värmlands län                                                                122 950                13 %

Hallands län                                     126 318                12 %

Blekinge län                                     117 478                12 %

Kronobergs län                                                              124 505                12 %

Norrbottens län                                                              121 688                12 %

Gävleborgs län                                                              117 906                12 %

Kalmar län                                       119 228                12 %

Södermanlands län                                                        120 073                12 %

Västernorrlands län                                                        116 236                12 %

Jönköpings län                                                               117 025                11 %

Dalarnas län                                                                  117 114                11 %

2018 är räntan på studielån 0,13 procent och räntekostnaden är inte avdragsgill i deklarationen. Om du har ett lån på 200 000 kr tar lånet 24 år att betala tillbaka. Kostnaden för lånet under det första året 7 235 kr per år eller 603 kr per månad. Hur mycket du ska betala tillbaka avgörs av hur stor skuld du har, hur länge du ska betala på ditt lån och hur hög räntan är. En mer exakt uträkning kan göras på CSN:s hemsida.

Tips till dig som ska låna av CSN:

• Ju mer du lånar, desto dyrare blir det att betala tillbaka. Fundera på om du verkligen behöver låna maxbeloppet.
  • Arbeta gärna vid sidan av om det inte inkräktar för mycket på studierna, det kan ge dig en god förankring i arbetslivet redan under studietiden. Statistik från SCB visar att efter färdiga studier är arbetslösheten lägre bland de studenter som har arbetat extra under studietiden.
  • Var noga med att hålla koll på fribeloppen om du arbetar extra eller har kapitalinkomster. Plötsliga återkrav kan bli svåra att hantera.
  • Om du får pengar över och vill göra en extraamortering, prioritera lån med högst ränta först om du har sådana.
  • Använd inte CSN-pengarna till riskfyllda placeringar på aktiemarknaden om du inte är beredd att förlora alla pengar och bara ha kvar lånet.

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076-109 27 30
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.