Lantmännen och svenska lantbrukare stöttar Barncancerfonden

Idag 15 februari uppmärksammas internationella barncancerdagen runtom i världen och även på Lantmännen. Sveriges lantbrukare, Trioplast och Lantmännen bidrar gemensamt till barncancerforskningen genom försäljning av gul sträckfilm under 2018. Lantmännen säljer också ett foder under våren till förmån för Barncancerfonden.

För fjärde året i rad gör Sveriges lantbrukare, Lantmännen och Trioplast gemensam sak för cancerforskningen. I år kommer en del av intäkterna från försäljningen av den färgglada balplasten att gå till Barncancerfonden.

– Varje år drabbas cirka 300 barn av cancer i Sverige. Årets insamling kommer att vara ett viktigt bidrag till vidare forskning och för att ge stöd till de drabbade familjerna, säger Torbjörn Wahlström, chef för handelsvaror på Lantmännen.

Försäljningen av den gula sträckfilmen har startat och Lantmännen hoppas överträffa fjolårets insamling, som gav mer än 225 000 kronor till forskning på prostata- och bröstcancer. I år kommer bidragen att fördelas mellan Barncancerfonden, Prostatacancerförbundet och Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.

Under sommaren arrangeras även en Instagramtävling där lantbrukare runtom i landet kan visa upp sitt engagemang och bidrag till cancerforskningen. Foton av färgglada balar på de svenska åkrarna och får på lantbrukarnas gårdar kommer att publiceras under hashtaggarna #bonderochbarntillsammansmotcancer och #balarmotcancer, vilket bidrar till att sprida initiativet ytterligare. Tävlingen avgörs i september 2018.

Svenska lantbrukare kan också bidra till Barncancerfonden genom inköp av Lantmännens fårfoder Fårfor 20 kg. För varje såld säck går 5 kronor till Barncancerfonden.

Torbjörn Wahlström, chef för handelsvaror på Lantmännen
E-post: torbjorn.wahlstrom@lantmannen.com

Lantmännens pressjour

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 40 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på lantmannen.com.