En musik- och kulturskola för alla - ny rapport från Lärarförbundet

Den svenska musik- och kulturskolan är unik i sitt slag. Med sin centrala roll i både utbildningsväsendet och kulturväsendet bär verksamheten ett viktigt samhällsuppdrag och får aldrig vara exkluderande. I dag släpper Lärarförbundet en rapport med musik- och kulturskolelärarnas egna röster om vilka förutsättningar som krävs för framtidens verksamhet.

-  Musik- och kulturskolan utgör ett viktigt fundament i Sveriges rika kulturliv. Det är något vi ska vara stolta över och verkligen värna, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande i Lärarförbundet.

Rapporten, som bygger på en enkät med över 800 av Lärarförbundets medlemmar, visar på flera utmaningar för framtidens musik- och kulturskola. Framförallt handlar det om förbättrad arbetsmiljö och arbetsvillkor för lärarna.

Rapporten visar att 3 av 4 lärare arbetar både dagtid och kvällstid. Var fjärde lärare har minst en gång i veckan delade arbetspass med oavlönad tid mellan passen. Dessutom har musik- och kulturskolelärarna inte inkluderats i de statliga satsningarna på höjda löner och fler karriärvägar. Genom att inkludera musik- och kulturskolelärarna i dessa satsningar, skulle yrket uppvärderas. Ett uppvärderat yrke är ett mer attraktivt yrke. Om möjligheterna till heltidstjänst och smartare schemaläggning förbättrades, då skulle attraktiviteten öka ytterligare.

Musik- och kulturskolan ska också främja ett jämlikt och inkluderande deltagande. Oavsett var du bor eller vilka ekonomiska förutsättningar du har ska du få möjligheten att utforska och fördjupa dina konstnärliga färdigheter. Det är en fråga som tydligt engagerar lärarna, då rapporten visar att 3 av 4 lärare i musik- och kulturskolan vill hitta sätt att bättre nå ut till underrepresenterade grupper.

- Oavsett vart du bor, ska du som barn eller ungdom ha tillgång till musik- och kulturskolans verksamhet, vi behöver därför en nationell reglerring och den måste vara avgiftsfri i alla kommuner, så att inga barn eller ungdomar stängs ute från verksamheten, säger Johanna Jaara Åstrand.

Läs hela rapporten här

För upplysningar:
Lärarförbundets Pressjour 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.