Fokusera på elevens individuella behov – då klarar fler språkintroduktionen

Skolverkets senaste statistik visar att nästan var fjärde elev som började språkintroduktion 2011 var varken i studier eller i arbete fyra år senare. Det är en stor förlust för Sverige. Orsakerna är flera men den stora anledningen anser Lärarförbundet är den stora ojämlikheten på resurser och antalet lärarledda undervisningstimmar. Det kan nämligen skilja stort mellan landets kommuner.

–Vi måste komma ihåg att de förutsättningar elever och lärare får idag avgör hur långt Sverige kan nå imorgon. Gymnasielärare behöver få förutsättningar för samarbete med modersmålslärare och studiehandledare. Samverkan med studie- och yrkesvägledare spelar också en högst väsentlig roll för att stärka eleven med flexibla lösningar, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Lärarförbundet.

Språkintroduktionsutbildningen måste vara en hållbar brygga mot ett annat introduktionsprogram, nationellt gymnasieprogram eller vuxenutbildning. Det bör också vara möjligt för eleven att kombinera språkintroduktion med sfi-studier. Därför anser Lärarförbundet att:

• Kartläggningen av nyanlända elever ska ges rätt förutsättningar
  • Man måste utgå från den enskilde elevens behov och förutsättningar vid placering i utbildning
  • Lärartätheten inom språkintroduktionen ska vara hög
  • Det ska ges goda förutsättningar för att skapa tydliga och ändamålsenliga individuella studieplaner inom språkintroduktion
  • Gymnasielärare ges förutsättningar för samarbete med modersmålslärare och studiehandledare
  • Samverkan med studie- och yrkesvägledare bör stärkas inom gymnasieskolan

Regeringen har lyckats skapa ett antal snabbspår för de som kommer till landet med färdig examen, men det räcker inte. Den största delen av den framtida arbetsmarknaden – för såväl de som är födda i Sverige och de som nyss kommit hit- ligger mellan snabbspåren och de enkla jobben. Där är gymnasieexamen helt nödvändig

För upplysningar:
Lärarförbundets Pressjour 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.