Bra att regeringen satsar på utbildning om skolreformer

- Det är viktigt att se till att lärare och studie- och yrkesvägledare får tillräcklig utbildning i de nya skolreformer som ska genomföras, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner.

Flera reformer är på väg att genomföras i svenska skola. Exempelvis reformering av kursplaner och kunskapskrav inom grundskolan, införandet av ny gymnasieskola, ny betygsskala och ny skollag. Skolverket planeras därför få 225 miljoner kronor för att utbilda lärarkåren om de nya reglerna. Lärarnas Riksförbund anser att det är viktigt att nya reformer inte ska genomföras utan att förskollärare och lärare får vederbörlig utbildning. - Förra gången vi fick ett nytt betygssystem, i mitten av 90-talet, skedde detta utan tillräcklig fortbildning. Det ledde till onödiga inkörningsproblem för det förra betygsystemet, säger Metta Fjelkner. - Om denna utbildnings- och informationssatsning sedan räcker får vi återkomma till, säger Metta Fjelkner.