Släpp kommunalt självstyre av skolan

Lärarnas Riksförbund uppmanar Centerpartiet, som i morgon samlas på kommundagar i Göteborg, att släppa sin decentraliseringsfixering. – Centern måste våga se kommunernas problem med skolan – och vilja hitta en lösning, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

– Jag önskar också att centerpartiet vill ta politiskt ansvar och göra en insats för skolan. Det skulle vara modigt att ta ett initiativ till en utredning av kommunaliseringens konsekvenser och skolans finansiering. De flesta partier i riksdagen säger sig vara positiva till en utredning och granskning, men inget händer i frågan. Metta Fjelkner uppmanar Centerpartiets politiker att gå in i debatten och agera för att öka likvärdigheten i svensk skola. – Nyligen har Lärarnas Riksförbund presenterat ett finansieringsförslag för grundskolan. Avsikten med detta är inte att alla måste ansluta sig till just vårt förslag, men vi menar att det är hög tid att pröva andra modeller och våga tänka nytt för att lösa skolans problem, skriver Metta Fjelkner. – Med vårt förslag tar vi initiativet och vi menar att undervisningen måste prioriteras. Ett av de partier som mest hårdnackat försvarar kommunernas rätt att ansvara för skolans kunskapsuppdrag är centerpartiet. Detta trots att även de största kommunaliseringsivrarna numera erkänner att kommunerna inte var redo för att leda lärarna. – En av svensk politiks mest ömma tår är utan tvekan kommunaliseringen. Så fort vi i Lärarnas Riksförbund ifrågasätter kommunaliseringen eller som nu presenterar förslag till en ny finansieringsmodell kastar sig SKL:s företrädare över datorn och skriver att vi inte förstår något, skriver Metta Fjelkner. Läs hela debattartikeln: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.303479-slapp-kommunalt-sjalvstyre-av-skolan