Docco satsar på barnens hälsa Barnföräldrar målgrupp på Internet

Docco satsar på barnens hälsa Barnföräldrar målgrupp på Internet Framfab Innovations bolag Docco lanserar idag en barnhälsosatsning riktad till landets alla föräldrar. I samarbete med ledande experter inom barnhälsovård och barnsjukvård utvecklar Docco digitala tjänster som kompletterar och samverkar med den svenska Barnhälsovården. "Docco Barn" (www.docco.se) är framtagen tillsammans med bl a Barnhälsovårdsenhet Nord i Stockholm och läkare från Astrid Lindgrens barnsjukhus. - Jag upplever Doccos satsning på barnhälsa som seriös, därför har vi valt att medverka i denna satsning, säger Gudmund Stintzing, barnhälsovårdsöverläkare vid Barnhälsovårdsenhet Nord i Stockholm. Vi har själva varit med om att ta fram och godkänna innehållet. Därför kan vår personal på BVC känna sig trygg och hänvisa småbarnsföräldrar till Docco Barn. - Vår målsättning är att utveckla Europas bästa barnhälsosite säger Anders Lindgren, VD på Docco. Barnhälsovården här i Sverige ses av många som en av världens bästa. Det känns därför fantastiskt roligt att i samarbete med företrädare för den svenska barnhälsovårdsmodellen utveckla tjänster för barnföräldrar. Docco Barn innehåller bland annat ett uppslagsverk med artiklar som beskriver mer än hundra olika sjukdomar och deras symtom. Här besvarar också erfarna barnläkare och barnsjuksköterskor de 400 vanligaste frågorna som oroliga barnföräldrar ställer till personal på BVC och akutsjukvården. I samarbete med Tasteline.com erbjuds föräldrar näringsriktiga matrecept specialdesignade för barnfamiljers behov. Docco Barn, som till att börja med inriktar sig på åldern 0-6 år, kommer också att referera nya forskningsrön och driva debatten inom barnhälsoområdet. -Barnsjukvården har i perioder fått kritik för att inte vara lättillgänglig och rätt dimensionerad, säger Bitr. överläkare Anders Boman, verksamhetschef för akutmottagningen på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Om föräldrarna har tillgång till information om när och var man ska söka sjukvård så minskar antalet barn på akutmottagningen. Alla patienter får då ett bättre omhändertagande på rätt vårdnivå. God information på nätet kan bidraga till detta. - Information om Docco Barn kommer att kunna spridas genom barnhälsovårdens egna kanaler direkt till alla småbarnsföräldrar. BVC når alla småbarnsföräldrar vilket gör det till en helt unik informationskanal, säger Anders Lindgren För mer information kontakta: Gudmund Stintzing, Barnhälsovårdsöverläkare i Norra Stockholm, 070-484 61 37, g.stintzing@swipnet.se Anders Lindgren, VD Docco, 070-658 85 62, anders.lindgren@docco.com Joakim Söderberg, projektledare för Docco Barn, 0709- 31 88 68, joakim.soderberg@docco.com Docco Docco är en bred hälsosatsning på Internet, som tillhandahåller digitala tjänster som ger människor bättre möjligheter att ta hand om sin hälsa. I början på april offentliggjordes satsningen "Docco på Jobbet", tjänster för bättre arbetsmiljö och hälsa på arbetsplatsen. Se www.docco.se Framfab Innovation Framfab Innovation startades i januari 2000 och är ett helägt dotterbolag till Framfab. Framfab Innovation, Sveriges första Adventure Capital företag erbjuder allt som behövs för att göra en bra affärsidé till en vinnare på marknaden. Internet innovatörer får tillgång till ett av branschens starkaste varumärken, kvalificerad affärsutvecklingskompetens samt att Framfab Innovation svarar för kapitalförsörjningen. Syftet är att låta entreprenörsteamet fokusera på affärsutvecklingen och snabbare bli vinnare. Se www.framfabinnovation.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000515BIT00880/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000515BIT00880/bit0002.pdf