Finansinspektionen har godkänt SparaPengar.se som försäkringsmäklare

Finansinspektionen har godkänt SparaPengar.se som försäkringsmäklare Finansinspektionen har godkänt SparaPengar.se som försäkringsmäklare. Tjänsten som lanseras idag innebär att konsumenterna kan teckna en privat pensionsförsäkring direkt på nätet. - Det är mycket fokus på premiepensionen just nu. För SparaPengar.se är det viktigt att ta ett helhetsgrepp. Vi vill få människor att förstå att man måste se över hela sin pension för att leva bra på ålderns höst, säger Sophia Wikander, vd på SparaPengar.se. SparaPengar.se har tagit fasta på att konsumenternas kunskap om pensionen varierar. Det är därför möjligt att välja mellan tre olika inriktningar på webbplatsen innan man bestämmer sig för vilken försäkring man vill teckna. Den första inriktningen innebär att man snabbt och enkelt kan teckna en privat pensionsförsäkring medan de andra två förser konsumenten med mer utförlig information om både privata pensionsförsäkringar och den statliga pensionen. - Det är lätt att blanda ihop den allmänna pensionen, tjänstepensionen och privat pensionssparande. Men genom att ta hjälp av SparaPengar.se får konsumenten en uppfattning om hur de olika områdena fungerar, säger Wikander. Konsumenten har också möjlighet att räkna ut hur mycket pension man får om man väljer att pensionsspara eller att avstå. Sedan kan man teckna ett avtal direkt på nätet med något av försäkringsbolagen. - Vi tror att det kan fungera som en väckarklocka för många människor när de får svart på vitt att de kommer att få mindre pengar än vad de förväntat sig i pension. Genom de interaktiva beräkningarna får de dock snabbt en uppskattning på hur mycket de behöver spara varje månad för att inte sänka sin levnadsstandard, förklarar Wikander. För mer information kontakta: Sophia Wikander, vd, SparaPengar Sverige AB Telefon: 08-10 70 80, mobil: 0709-88 52 89 E-post: sophia.wikander@sparapengar.se Anna Erhardt, pressansvarig, SparaPengar Sverige AB Telefon 08-10 70 80, mobil 0709-42 99 85 E-post: anna.erhardt@sparapengar.se SparaPengar.se SparaPengar.se är en oberoende privatekonomisk rådgivare som kostnadsfritt hjälper konsumenter att teckna avtal med rätt leverantör. Inom pensionsförsäkringar är SparaPengar en försäkringsmäklare som står under Finansinspektionens tillsyn. Övriga områden är el, telefoni, mobiltelefoni, bolån och lån utan säkerhet. Tjänsten har funnits tillgänglig sedan maj 1999 och har sedan dess hjälp över 140 000 konsumenter att hitta rätt leverantör. Förutom grundarna och personalen står Framfab Innovation och IKANO Group bakom företaget. Framfab Innovation Framfab Innovation startades i januari 2000 och är ett helägt dotterbolag till Framfab. Framfab Innovation, erbjuder allt som behövs för att göra en bra affärsidé till en vinnare på marknaden. Internet innovatörer får tillgång till ett av branschens starkaste varumärken, kvalificerad affärsutvecklingskompetens samt att Framfab Innovation svarar för kapitalförsörjningen. Syftet är att låta entreprenörsteamet fokusera på affärsutvecklingen och snabbare bli vinnare. www.framfabinnovation.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT00290/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT00290/bit0002.doc