Framfab och Ikano skapar riskkapitalbolag

Framfab och Ikano skapar riskkapitalbolag Framfab och Ikano bildar tillsammans ett joint venture, Framfab Ventures - ett riskkapitalbolag med fokus på den nya ekonomin i Europa. Framfab Ventures planerar att lansera en stor pan-europeisk Internetfond. Framfab Ventures kommer att fungera som rådgivare samt riskkapitalförvaltare och kommer inledningsvis att förvalta ett kapital på ca 400 MSEK. Verksamheten kommer att investera i TMT-bolag (Teknologi, Media, Telekom) inom den nya ekonomin, som befinner sig i faserna från uppstart till börsintroduktion. - Genom att kombinera vår kompetens som internetentrepenörer och vårt varumärke med Ikanos nätverk och erfarenhet inom den finansiella sektorn skapas avsevärda synergieffekter. Ambitionen inför nästa år är att vi även ska bygga upp en stor internetfond som ska kunna verka i full skala på en paneuropeisk basis, säger Jonas Birgersson, VD Framfab. Framfabveteranen Ken Ceder har utsetts att leda uppbyggnaden av Framfab Ventures verksamhet i Europa. Ken Ceder är 39 år och är i dag styrelseledamot i ett flertal internetföretag, däribland Framtidsfabriken AB och Svenska Bredbandsbolaget AB. Framfab Ventures kommer att finansieras av en avkastningsrelaterad förvaltningsavgift från fonden. Bolaget ägs till 75% av Framtidsfabriken AB och till 25% av Ikano B.V. Framfab investerar 75 MSEK i bolaget. För mer information kontakta: Ken Ceder, Framfab Ventures, 0709 41 21 60, ken.ceder@framfab.se Jens Nordahl, VD Ikano B.V, +31 20 5816 222, jens.nordahl@ikano.nl Ola Kallemur, Press Relations Manager Framfab, 08 545 258 06, 0709 41 21 11, ola.kallemur@framfab.se Framfabs affärsidé är att med strategisk rådgivning och digitala tjänster skapa nya affärer för nätverksekonomin. Framfab består i dag av 2 050 medarbetare, fördelade på 53 kontor i Danmark, Frankrike, Italien, Nederländerna, Norge, Storbritanien, Sverige, Tyskland och USA. Exempel på Framfabs kunder är 3M, AstraZeneca, AXA, Bosch, Den Danske Bank, Electrolux, Ericsson, Expressen, France Telecom, IKEA, Internationella Röda Korset, le Groupe Pernod Ricard, Nike Europe, SAAB-gruppen, Tele Danmark, Vattenfall, Volvo Car Corporation och Volvo Group. Framfab är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista (ticker FTID). ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00010/bit0002.pdf