Nordura nytt varumärke lanseras med såpa på nätet

NORDURA - NYTT VARUMÄRKE LANSERAS MED SÅPA PÅ NÄTET Ägarna bakom nya svenska heminredningsvarumärket Nordura har beslutat att förbereda lanseringen av märket genom att publicera en "Internet-såpa" på egna hemsidan www.nordura.com. Med beräknad premiär den 1 juli kan besökare på Norduras sajt stifta bekantskap med Ivan, huvudrollsinnehavare i såpoperan "Ivans dagbok". Ivans dagbok är en följetong på närmare 30 avsnitt som successivt ska ge läsaren en bild av och fokusera på ett av hemmets mera centrala rum med alla dess funktioner. Vilket rum som avses avslöjas inte. Inom Nordura hoppas man att Ivan ska få ett antal trogna följeslagare bland besökarna på Nordura-sajten. Slår det hela väl ut och många sporras att maila kommentarer och goda råd till Ivan kan det mycket väl bli så att publiken därmed påverkar handlingen. Norduras pay-off eller slogan är "rum med insikt". Tanken är att Ivans dagbok ska fungera som lättsam underhållning, men också som tankeväckare och ett tillfälle att begrunda såväl Ivans boendebeteende som läsarens eget. Detaljerna bakom varumärket Nordura offentliggörs i början av februari 2001 och är i sina väsentliga delar hemliga till dess. Men följande kan avslöjas: - Nordura kommer redan från starten i februari 2001 att distribueras genom ett hundratal fackhandelsbutiker över hela landet. Samtliga butiker är fullsortimentsrepresentanter. - Norduras målsättning är att erbjuda kunden bästa möjliga hjälp inför ett köpbeslut genom att utnyttja Internets möjligheter fullt ut. Avsikten med Internetsatsningen är också att maximalt underlätta återförsäljarnas arbete. Kunden kan därmed räkna med bästa möjliga service antingen han väljer att utnyttja www.nordura.com eller att anlita närmaste återförsäljare. - Nordura kommer att verka inom en hårt konkurrensutsatt del av marknaden, men också en del av marknaden som har en klar tillväxtpotential. Nordura räknar med att redan från start uppnå en marknadsandel på cirka 15 procent inom Norduras verksamhetsområde. LANSERING I FLERA STEG Under perioden fram till början av februari nästa år lanseras Norduras logotype och grafiska identitet dels via den egna sajten, www.nordura.com, dels via annonsering i dags- och veckopress. Viss så kallad bannerannonsering på Internet kommer också att förekomma. Nordura kommer från och med den 1 juli att publicera ett nytt löfte varje vecka fram till officiella lanseringen av varumärket Nordura. Med"löfte" avses här ett åtagande från Nordura gentemot Norduras framtida kunder. Ett löfte kan innehålla utfästelser avseende kvalitet, sortimentsbredd, leveranstider etc. Norduras grafiska identitet har utvecklats av Framfab, som även ansvarar för www.nordura.com, Ivans dagbok samt den nätverkslösning som ska ge såväl Norduras sajt som dess återförsäljare maximal styrka att möta kundens krav på information, service och hjälp till det bästa köpet. Av marknadsstrategiska skäl kan vi inte avslöja mer än så här om nya svenska heminredningsvarumärket Nordura. På www.nordura.com kommer vi emellertid att fortlöpande uppdatera innehållet och även vår pressinformation. Besök gärna www.nordura.com idag! Kompletterande frågor kan ställas till följande mailadress: info@nordura.com. FÅR PUBLICERAS FRITT Internetkonsultföretaget Framfab har fått uppdraget att lansera Nordura, en ny uppstickare inom svensk heminredning som vid introduktionen beräknas ta uppemot 15 procent av den svenska marknaden inom företagets verksamhetsområde. Inom Framfab bekräftar man att man fått uppdraget men avslöjar inte vem uppdragsgivaren är eller vilket av Framfabs kontor som för närvarande arbetar med uppdraget. Inte heller vill man kommentera värdet av eller omfattningen på uppdraget. - Det vi kan säga är att lanseringen av Nordura kommer att ske i två steg, kommenterar Ola Kallemur, informationsansvarig inom Framfab. Dels i februari nästa år då Nordura kliver in på marknaden med full kraft. Dels i början av juli i år då Nordura öppnar sin sajt på Internet. - Vi hoppas på mycket uppmärksamhet runt www.nordura.com, fortsätter Kallemur. Centralfigur under det halvår introduktionen pågår blir en figur som heter Ivan. Ivans öden och äventyr kan nordura-sajtens besökare följa vecka för vecka. Det finns också möjligheter att påverka Ivan med goda råd och glada tillrop och att därmed till och med påverka handlingen. - Vi betraktar historien om Ivan som en såpa på Internet och ett spännande komplement till den övriga marknadsföringen av Nordura. Oss veterligen är detta ett unikt sätt att dra uppmärksamhet till tillkomsten av ett nytt varumärke på den svenska marknaden. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/27/20000627BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/27/20000627BIT00170/bit0002.pdf