Ledstiernan startar seed och venture capital verksamhet i Helsingfors

Ledstiernan startar seed och venture capital verksamhet i Helsingfors Skandinaviens ledande seed och venture captial bolag Ledstiernan etablerar sig i Helsingfors för att stötta finska entreprenörsföretag och för att finnas på plats i en av världens viktigaste centra för utveckling inom Ledstiernans specialområden; trådlös kommunikation och mobilt Internet. "Ledstiernan bygger det ledande europeiska seed och venture capital bolaget med fokus på trådlös kommunikation. Ledstiernan kommer att investera i finska entreprenörsföretag inom trådlös kommunikation i tidig fas varför Ledstiernan nu öppnar kontor i Helsingfors", säger Johan Wachtmeister, VD Ledstiernan. "Genom att etablera oss i Finland kan vi bättre finna och stötta unga intressanta företag inom trådlös kommunikation och mobilt Internet, de viktigaste investeringsområdena i Ledstiernans investeringsstrategi. Den tekniska utvecklingen inom mobil kommunikation i Finland är globalt mycket stark. Här finns också världens mest avancerade användare av mobil telefoni och Internet och det är en av världens främsta regioner inom utveckling av trådlös teknik och mobil kommunikation", säger Jan Carlzon, styrelseordförande Ledstiernan. Robert Malmström, chef för kontoret i Helsingfors, har valts in som Senior Partner i Ledstiernan. Han har lång erfarenhet från telekomindustrin, senast som chef för Nordic Telecom, Media & Network Strategic Consulting Team för Gemini Consulting. "Jag ser fram mot att stötta lokala entreprenörer i Finland att utveckla sina idéer och företag för att bibehålla Finlands starka position på den globala marknaden. Vi kommer att investera själva eller tillsammans med andra lokala investorer i Finland och utnyttja hela Ledstiernans styrka i utvecklingen av dessa bolag", säger Robert Malmström." Kontoret öppnar den 11 januari då Johan Wachtmeister, VD, och Jan Carlzon, styrelseordförande, kommer att finnas på plats tillsammans med Robert Malmström för att möta pressen. För mer information, kontakta: Johan Wachtmeister, VD, tel 08-545 035 00 Robert Malmström, Senior Partner, tel +358 9 251 663 67 Ledstiernan bygger Europas ledande Seed och Venture Capital bolag med speciellt fokus på trådlös kommunikation och mobilt Internet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/11/20010111BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/11/20010111BIT00380/bit0002.pdf