Nyemission i TicketAnywhere: Telia Mobile och Ledstiernan investerar i företag för mobila värdehandlingar Telia Mobile och Ledstiernan investerar tillsammans 6,5 miljoner kronor i TicketAnywhere, dotterbolag till NetLight Consulting. TicketAnywhere utvecklar en plattform för hantering av mobila värdehandlingar såsom biljetter, kuponger och vouchers. Denna plattform möjliggör nästa steg i utvecklingen mot plånboken i mobiltelefonen. - Vi är- glada över att ha knutit till oss långsiktiga och strategiskt riktiga investerare. Att göra detta under rådande förutsättningar på riskkapitalmarknaden känns som en viktig delseger, säger TicketAnywheres vd Patrik Wahlström. Ledstiernan investerar 4 MSEK för 12,9 procent av röster och kapital i TicketAnywhere. Telia Mobile investerar 2,5 miljoner kronor, för 8,1 procent av röster och kapital. Till nyemissionen tillkommer köp- och teckningsoptioner som vid utnyttjande ger Ledstiernan en ägarandel motsvarande 32,2 procent efter full utspädning och Telia Mobile motsvarande 19,4 procent i TicketAnywhere. - TicketAnywhere passar mycket väl in i Ledstiernans investeringsportfölj med övervägande teknik- och infrastrukturprojekt inom trådlös kommunikation. Med den teknik som företaget representerar kan man göra avsevärda besparingar i branscher där hanteringen av biljetter och andra värdehandlingar är centrala, exempelvis inom flygindustrin, säger Jan Carlzon, Ordförande i Ledstiernan och tidigare bland annat VD i SAS. Förenklar distribution och kontroll av värdehandlingar TicketAnywhere genererar ett mervärde genom att papperslöst hantera distribution och kontroll av värdehandlingar. Genom att knyta ihop exempelvis ett biljett- eller bokningssystem med kundens mobiltelefon skapas en direkt och digital kontakt mellan köpare och säljare. För ytterligare information, vänligen kontakta: Patrik Wahlström, VD, TicketAnywhere Tel: 08-783 71 77 eller 070-637 73 98 Johan Wachtmeister, VD, Ledstiernan AB Tel:08-545 035 00 eller 070-878 41 Jan Snygg, Ledstiernan AB Tel: 08-545 035 20 eller 070-536 53 40 Lars Klasson, chef för Telia Mobile New Business, Tel: 08-601 72 67. Anders Larsson, VD, Netlight Consulting AB Tel: 08- 616 99 40 eller 0733-814100 TicketAnywhere AB TicketAnywhere utvecklar en innovativ och teknikledande plattform för hantering av mobila värdehandlingar, till exempel biljetter (mTickets), vouchers (mVouchers) och kuponger (mCoupons). TicketAnywhere genererar ett mervärde genom att papperslöst hantera distribution och kontroll av värdehandlingar. TicketAnywhere grundades i maj 2000 som ett dotterbolag till NetLight Consulting och har idag 10 anställda. Ledstiernan AB. Ledstiernan bygger Europas ledande seed och venture capital bolag med fokus på trådlös kommunikation och mobilt Internet. Netlight Consulting AB NetLight Consulting är ett ledande konsultföretag inom mobilt Internet. Genom att erbjuda konsulttjänster inom affärsutveckling så väl som teknisk implementering och systemintegration hjälper NetLight kunder att både identifiera och agera på de affärsmöjligheter som mobil teknologi och en växande mobil ekonomi innebär. Inom ramen för konsultverksamheten skapas löpande nya produktkoncept, NetLights strategi är att knoppa av dessa i egna bolag. TicketAnywhere är NetLights första spin-off. NetLight grundades 1999 och har för tillfället 50 anställda i Stockholm, Malmö och London. Bland kunderna finns Ericsson, Nokia, Mobyson, mobilePosition och Castcom. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010123BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010123BIT00270/bit0002.pdf