Gradientech visar för första gången upp QuickMIC™, ett ultra-snabbt IVD-system för antibiotikaresistenstestning (AST) på ECCMID 2019

Uppsala, Sverige, 12 april 2019. För första gången kommer Gradientech att visa upp sin diagnostikplattform QuickMIC™. Detta sker på ECCMID, världens främsta konferens inom klinisk mikrobiologi och infektionssjukdomar. På ECCMID, som äger rum i Amsterdam den 13-16 april, kan konferensdeltagarna få en förhandsvisning och demonstration av QuickMIC systemet och träffa experterna bakom utvecklingen.

QuickMIC är ett precisionssystem för ultra-snabb antibiotikaresistenstestning, utvecklat för att ge underlag för patientspecifika behandlingsalternativ vid tidskritiska infektioner som sepsis. Behovet av att snabbt kunna avgöra vilken antibiotika en sepsispatient ska behandlas med är betydande och livsviktigt.

"Varje timme räknas, och ju snabbare du kan ta reda på vilken antibiotika som är lämpligt att behandla med, desto större är chansen för patienten att överleva", säger Sara Thorslund, VD för Gradientech. "Vi räknar med att vårt IVD system QuickMIC, som befinner sig i slutfasen av utvecklingen, kommer att innebära en verklig skillnad för vården genom att fenotypisk AST kan bestämmas direkt från positiv blodkultur hos patienter med sepsis på så kort tid som 2 timmar", förklarar Sara.

Genom att individanpassa användning av antibiotika, och begränsa felanvändning, är Gradientech övertygad om att QuickMIC kommer att leda till ökad patientöverlevnad, minskade hälso- och sjukvårdskostnader, samt minskad antibiotikaresistens.

Upptäck QuickMIC på ECCMID 2019, RAI, Amsterdam

• Monter 1.73, Utställningshalll 1, 13-16 April
  • Mini-Oral ePoster Session, 15 April, 14:18. Malmberg, C. Rapid and high-throughput phenotypic AST directly from positive blood cultures with very high precision MIC values

Om Gradientech AB

Gradientech är ett svenskt bioteknik- och diagnostikbolag som utvecklar medicintekniska produkter baserade på mikrofluidik. Våra produkter gör det möjligt att analysera cellers rörelser i realtid och studera hur biologiska prover svarar på kontrollerbara koncentrationsgradienter. Vårt fokus är för närvarande QuickMIC™, ett system för ultrasnabb antibiotikaresistensbestämning. Lösningen möjliggör snabb diagnostik av sepsispatienter, något som bidrar till ökad överlevnad, minskade vårdkostnader och minskad antibiotikaresistens.
www.gradientech.se

Om QuickMIC

QuickMIC™ är ett unikt diagnostiksystem för ultra-snabb antibiotikaresistenstestning av positiva blodkulturprover från sepsispatienter. Det är ett lättanvänt och skalbart system, lämpligt för små och större kliniska mikrobiologilaboratorier. Varje instrumentmodul analyserar ett prov mot en panel med flera antibiotika, optimerad för antingen Gram-positiva eller Gram-negativa bakterier. MIC-värden rapporteras på så kort tid som 2 timmar, vilket gör QuickMIC till det snabbaste diagnostiska systemet för test av fenotypisk antibiotikaresistenstestning.
www.quickmic.se

Om the 29th European Congress of Clinical Microbiology & Infectious Diseases

The European Congress of Clinical Microbiology and Infectious Diseases (ECCMID) är ESCMID:s årliga konferens. ESCMID, the European Society of Clinical Microbiology and Infectious Diseases, är en ideell förening med säte i Basel, Schweiz. På konferensen deltar experter från många områden för att presentera sina senaste fynd, riktlinjer och erfarenheter för en publik på över 12 000 kollegor. https://www.eccmid.org/