Alla kommuner ska ha en handlingsplan mot hedersrelaterat våld och förtryck

Varje människa ska ha en chans att utvecklas och välja sin väg i livet. Men mångas möjlighet att själv bestämma över sitt sociala umgänge och val av partner begränsas av hedersrelaterat våld och förtryck. Att över 100 000 flickor, kvinnor och pojkar i Sverige inte får bestämma över sina egna liv på grund av familjens heder är inte värdigt ett liberalt, demokratiskt och jämställt samhälle.

På Liberalerna i Stockholms läns årsmöte beslutades därför att landstinget och samtliga kommuner i Stockholms län bör upprätta handlingsplaner mot hedersrelaterat våld och förtryck. På så vis klargörs samverkan mellan de förvaltningar som kommer i kontakt med utsatta personer och vilka åtgärder som ska användas.

- Vi har ansvar för att bekämpa hedersvåldet och därför är det viktigt att Liberalerna i varje kommun arbetar för att det ska finnas en handlingsplan mot hedersrelaterat våld och förtryck, säger Anna-Lena Johansson (L), kommunalråd i Sollentuna och nyvald ordförande för Liberalerna i Stockholms län.

Anna-Lena Johansson, ordförande Liberalerna Stockholms län
Mail: anna-lena.johansson@sollentuna.se

Niklas Englund, politisk sekreterare
Tel: 0768-839525  Mail: niklas.englund@liberalerna.se

Rasmus Jonlund, presschef Liberalerna i Stockholms läns landsting, 070-737 41 83, rasmus.jonlund@sll.se

Pressbild Anna-Lena Johansson finns här http://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan/i/anna-lena-johansson--l-,c2095770

Snabbfakta

Årsmötet för Liberalerna i Stockholms län vill att varje kommun samt landstinget har en handlingsplan mot hedersrelaterat våld och förtryck.

Liberalerna i varje kommun bör arbeta för att det ska finnas en handlingsplan mot hedersrelaterat våld och förtryck.
Anna-Lena Johansson (L), nyvald ordförande för Liberalerna i Stockholms län