Cecilia Elving blir kulturnämndens ordförande i Region Stockholm

Region Stockholms första kulturnämndsordförande blir Cecilia Elving (L).

- I en tid när högerpopulister och  och extremister vill bygga murar mellan människor, behövs kulturen mer än någonsin för att öka förståelsen och bygga broar. Det gör vi genom att stödja det rika kultur- och föreningslivet i Stockholmsregionen och genom att bidra till goda vårdmiljöer, genom kultur för barn och unga och genom att finansiera ett konserthus och en filharmonisk orkester i världsklass – och mycket annat. För mig som liberal känns det just nu extra meningsfullt att ta över ordförandeposten i Region Stockholms kulturnämnd, säger Cecilia Elving (L).

- Det behövs en liberal kulturpolitik som står upp för varje barns frihet att växa. Kulturen ska finnas för alla – och där ska regionen bidra. Kulturen ska bidra till hälsa och välbefinnande i vården, och framför allt till att barn och unga får chansen att både ta del av och själva kunna skapa kultur. Familjer med starka resurser kommer alltid ha tillgång till bildning, konst och kultur – vi måste se till att den tillgången och den friheten omfattar alla, understryker Cecilia Elving (L).

Cecilia Elving har en bred erfarenhet från ideell sektor där hon bl.a. har arbetat som projektledare och chef. Hon är mycket engagerad i jämställdhetsfrågor. Hon är egenföretagare och bor i Bromma med man och två barn, 4 och 6 år.

Kulturnämnden stödjer kultur- och föreningsliv samt folkbildning, ansvarar för kultur i vården, konstnärlig gestaltning i vårdmiljöer, regional bibliotek-, film och dansverksamhet, samt är huvudfinansiär av Stockholms konserthus och Kungliga Filharmonikerna.

Rasmus Jonlund, kommunikationschef, pressansvarig Liberalerna i Stockholms läns landsting, presstelefon 08-737 25 29, rasmus.jonlund@sll.se

Pressbild på Cecilia Elving

Vi är Liberalerna i Stockholms län, och Stockholms läns landsting. Vi styr regionen i en blågrön majoritet. För en modern hälso- och sjukvård med större frihet för patienterna. För en modern kollektivtrafik, trygg och attraktiv för fler resenärer. För en modern region för alla stockholmare, med digital tillgänglighet, möjligheter till god hälsa, arbete och ett rikt kulturliv.