Stockholm får sin andra sprutbytesmottagning

I vår öppnar Stockholms andra sprutbytesmottagning, i Söderort. Fler personer som injicerar droger ska kunna nås av insatser mot smittspridning, och av beroendevården. Slutgiltigt beslut om lokalisering fattas av hälso- och sjukvårdsförvaltningen efter dialog i stadsdelen.

- Sprutbyte är ett sätt att hjälpa människor som sitter fast i ett missbruk och jag är glad att vi har kunnat nå en bred, blocköverskridande majoritet i hälso- och sjukvårdsnämnden för att utöka verksamheten med en filialmottagning i Söderort, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

Sprutbytesmottagningarna ingår i avtalet med Beroendecentrum Stockholm, som nu övertar helhetsansvaret för verksamheten. I dag finns en mottagning på S:t Görans sjukhusområde på Kungsholmen. Landstinget utreder också en mobil verksamhet.

- Lokaliseringen av den nya sprutbytesmottagningen måste utgå från målgruppens behov och möjligheter att ta sig dit. Samtidigt ska vi säkra tryggheten i omgivningen, det kan handla om både städning och övervakning. En dialog i stadsdelen tror jag kan svara på många oroliga frågor, säger Jessica Ericsson (L), ordförande i hälso- och psykiatriberedningen.

- Ett sprutbyte hjälper människor som injicerar droger att skydda sig mot farlig smitta, erbjuder testning och vägar in i beroendevården. Sprutbytet samlar in använda sprutor och är en viktig verksamhet för att öka tryggheten för alla invånare i vårt samhälle, påpekar Anna Starbrink (L).

Beslut i hälso- och sjukvårdsnämnden om sprutbyte

Liberalerna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet stod bakom beslutet enligt följande:

att bifalla förvaltningens förslag till beslut

att uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att innan beslut om lokalisering av den nya sprututbytesverksamheten föra dialog med berörd stadsdelsförvaltning och andra intressenter i närområdet,

att därutöver anföra följande:

Hälso- och sjukvårdslagen stipulerar att vård ska ges på lika villkor för hela befolkningen, med andra ord ska alla länets invånare ges samma förutsättningar till en god, trygg och jämlik hälso- och sjukvård. Injicerande missbrukare är en mycket utsatt grupp där många har ett dåligt hälsotillstånd. Erfarenheten av landstingets sprututbytesverksamhet är god. Den bidrar till att minska spridningen av smitta och ger en bra kontaktmöjlighet för den enskilde med hälso- och sjukvården.

Sprututbytesverksamheten ska permanentas och behöver utökas. Vi välkomnar därför att en ny enhet startar. En sådan verksamhet måste ligga i anslutning till goda kommunikationer för att säkerställa god tillgänglighet. Förvaltningen planerar idag för en verksamhet i befintliga lokaler vid Gullmarsplan där beroendevård bedrivits under många år, delvis riktad till samma målgrupp som är föremål för sprututbytesprogram.

Innan hälso- och sjukvårdsförvaltningen slutligen avgör exakt lokalisering behöver dialog föras med berörd stadsdelsförvaltning och med övriga intressenter i området. Det planeras också för ett öppet möte som bör föregå det definitiva beslutet om verksamhetens placering.

Såväl verksamheten som dess placering behöver utvärderas och noga följas upp. En sådan utvärdering ska genomföras efter sex månaders verksamhet, vilket beräknas bli under september 2018.

För att hjälpa denna utsatta grupp är det av yttersta vikt att landstinget, genom goda vårdgivare och med hjälp av hälso- och sjukförvaltningen, har ett tätt samarbete med staden, polisen, civilsamhället och andra aktörer i området. Vi betonar vikten av att säkerställa tryggheten i området för alla dess invånare.