KVARTALSRAPPORT (Q1) 1 JANUARI - 31 MARS 2010

(NGM: LIFE B)

Finansiell information

• Nettoomsättningen för perioden januari – mars 2010 uppgick till 697 tkr

(3 tkr motsvarande period föregående år).

• Resultatet efter skatt uppgick till –2 055 tkr (-2 239 tkr).

• Resultat per aktie blev –0,01 kr (-0,01 kr).

Snabb expansion i Q1

Året 2010 började med en snabb expansion för LifeAssays. Bolagets fokus har raskt skiftat från forskning och utveckling till produktion och försäljning. Naturligtvis har detta ställt vår organisationen på stora prov, men denna transformationsprocess har trots allt kunnat ske på ett effektivt sätt. Bolaget är sedan 2009 certifierat enligt ISO9001, vilket innebär att kvalitetssäkrade rutiner styr både personalens och våra underleverantörers arbete. Det är med en stor glädje som jag kan konstatera att vi under första kvartalet 2010 lyckades sälja 134 veterinära instrument vilket kan jämföras med 47 stycken under hela föregående år. Under samma period sålde vi 4440 hund-CRP test, vilket kan jämföras med 2100 sålda hund-CRP test under hela föregående år. Försäljningen för första kvartalet har ökat markant till 697 tkr från 3 tkr för motsvarande period förra året. Den genomsnittliga täckningsgraden som uppnåddes vid försäljningen av bolagets produkter under första kvartalet uppgick till 18 %, vilket är bra med tanke på de små volymer som fortfarande produceras. Allteftersom volymerna ökar och produktionen optimeras förväntas täckningsgraden kunna förbättras upp till 50%.

Veterinära blodtest har en stor tillväxtpotential

Antalet sålda veterinära instrument uppgick i slutet av första kvartalet 2010 till 180 stycken. Bolagets uppskattning är att 1000 installerade veterinära instrument hos slutkund kommer att generera en kontinuerlig försäljning av hund-CRP test med vilken LifeAssays kan uppnå ett positiv resultat.

Den nuvarande försäljningen av hund-CRP blodtest har skett i huvudsak (till 92 %) i Norden. Utmaningen för 2010 är att expandera försäljningen av hund-CRP test till nya geografiska marknader inom EU. Vi har noterat ett stort intresse för vårt veterinära instrument i både Europa och Asien. Genom etablering på nya geografiska marknader kommer de utomnordiska försäljningsvolymerna att kunna ökas betydligt.

För att kunna möta en ökad efterfrågan på våra produkter har vi lagt huvuddelen av vår instrumentproduktion till våra underleverantörer. Våra höga kvalitetskrav har visat att det har varit fördelaktigt att behålla produktionen av vissa kritiska komponenter samt slutmonteringen inom bolagets väggar. Utvecklingen av produktionen är en kontinuerlig process som vi driver för att uppnå en för LifeAssays optimal balans mellan pris, volym och kvalité. Under första kvartalet har vi producerat i genomsnitt 45 stycken instrument per månad, vilket beräknas kunna ökas till en månatlig produktion om ca 80 stycken under andra kvartalet.

Vårt veterinära instrument kan även utföra andra blodanalyser förutom mätning av hund-CRP. Härvid kan nämnas inflammations-/infektionstest för häst och katt. När nya test har tagits fram kommer detta att ha en positiv effekt på bolagets lönsamhet. Speciellt då sådana lanseras till en slutanvändare som redan har ett LifeAssays instrument för veterinärt bruk.

Lansering av ett patientnära humant CRP-blodtest under hösten

Arbetet med LifeAssays patientnära (humana) CRP-blodtest kommer att få stå tillbaka under våren 2010 för att ge plats åt den snabba expansion som sker på veterinärsidan. Ett patientnära humant CRP-blodtest kommer att placeras på befintlig teknikplattform (dvs samma instrument och reagensbehållare som finns i produktion på veterinärsidan). Målsättningen är att uppnå en obligatorisk IVD CE märkning i slutet av juni-månad. Detta patientnära humana CRP-blodtest avses lanseras på vissa utvalda marknader under hösten. Färdigställandet av en fullt utvecklad patientnära teknikplattform för bl a humant CRP planeras ske under senare delen av 2010.

Likviditeten är vår största riskfaktor

I och med bolagets försäljning expanderar så binds kapital bland annat i form av lager. Från bolagets sida arbetar vi med att öka försäljningsvolymen samt lönsamheten genom marknads-expansion och produktionsoptimering av befintliga produkter. Även om resultatet av detta arbete utvecklas positivt så kommer ett positivt kassaflöde genereras först i början av 2011. Detta innebär att bolaget under innevarande verksamhetsår kommer att behöva ett tillskott av kapital. Det är min och styrelsens bedömning att det finns goda möjligheter att få in det kapital som krävs.

Avslutningsvis vill jag tacka alla våra aktieägare som under många år har stöttat bolaget. Vi har tillsammans lyckats bygga upp ett unikt svenskt högteknologiskt LifeScience-bolag som har en omfattande internationell marknadspotential. Låt oss nu ta LifeAssays in i nästa fas...

Lund i april 2010

Dario Kriz, Tekn. Dr.

VD för LifeAssays AB och

Docent vid Lunds Universitet

LifeAssays AB (publ)

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET

LifeAssays® försäljning och marknadspositionering har under första kvartalet 2010 främst varit inriktad på bolagets veterinära produkter (hund-CRP blodtest). Detta har resulterat i att bolaget under första kvartalet sålde 134 (1) stycken veterinära instrument, varav 130 (1) till bolagets nordiska distributör Medinor AS. Övriga instrument 4 (0) har sålts till nytillkomna distributörer i Slovenien, Tjeckien och Taiwan. Bolaget uppskattar att det tar distributörerna upp till 2 månader att placera instrumenten hos slutkunderna. Detta innebär att förbrukningen och därmed intäkterna från försäljningen av hund-CRP blodtest är tidsmässigt förskjutna relativt tidpunkten för instrumentförsäljningen.

Under första kvartalet 2010 såldes totalt 4 440 (0) stycken hund-CRP blodtest varav 4 100 (0) stycken till bolagets nordiska distributör Medinor AS. Övriga hund-CRP blodtest, totalt 340 (0) stycken, har sålts till de nytillkomna distributörer i Slovenien, Tjeckien och Taiwan.

Den totala försäljningen av veterinära instrument/hund-CRP blodtest med tillbehör under första kvartalet 2010 uppgick till 697 (3) tkr. Den genomsnittliga täckningsgraden som uppnåddes vid försäljningen av bolagets produkter uppgick till 18 %. I slutet av första kvartalet hade LifeAssays® totalt 180 (2) stycken instrument för veterinära applikationer placerade hos kunder/distributörer.

Bolaget hade under första kvartalet en genomsnittlig produktionskapacitet på ca 45 instrument per månad. De huvudsakliga begränsningarna i produktionen var i huvudsak kopplade till leverans av komponenter samt igångsättning av tillverkningsprocesser hos våra underleverantörer. All produktion sker i enlighet med LifeAssays® ISO9001:2001 kvalitetssäkringssystem.

LifeAssays® produktionskapacitet av blodtestkit (för humant eller veterinärt bruk) är 750 000 test per år. Huvuddelen av denna produktion utförs i bolagets lokaler. Under första kvartalet tillverkades endast blodtestkit för hund-CRP. Bolaget har tillstånd enligt miljöbalken att årligen kunna tillverka högst 750 000 test. Produktionen under första kvartalet endast har uppgått till 0,6 % av denna volym.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

LifeAssays® försäljning under andra kvartalet har fortsatt utvecklas positivt varvid bolaget hittills har sålt 6 stycken veterinära instrument varav fyra till distributör i Taiwan, ett till distributör i Kroatien samt ett till distributör i Frankrike. Vidare har ett första OEM instrument för industriell IgG-mätning, enligt avtal som pressmeddelades 2010-02-16, sålts till Chemel AB. Totalt har 760 stycken hund-CRP blodtest sålts. Den totala försäljningen hittills under andra kvartalet av veterinära instrument/hund-CRP blodtest med tillbehör uppskattas till 64 tkr.

STATUS FÖR PRODUKTIONEN AV BLODANALYSER FÖR HUMANT BRUK (Point-Of-Care)

En förutsättning för att bolaget ska kunna marknadsföra och sälja CRP-test för humant bruk (patientnära blodanalyser) inom EU är IVD CE-märkning av CRP-testen, vilket i sin tur är beroende av att bolagets ISO 9001:2008 certifiering kompletteras med en teknisk dokumentation. I början av mars 2010 hade bolaget ett uppföljningsmöte med ISO certifieringskonsulten Jonathan Phillips (B. S. Partnership, UK). På inrådan av konsulten har bolagets styrelse beslutat att CRP-blodtestet för humant bruk först ska placeras på samma teknikplattform som används för veterinärt bruk. Orsaken till detta är att de olika delkomponenterna (instrument och reagensrör) redan finns i produktion och kommer därmed inte att bromsa den accelererande positiva verksamhetsutvecklingen på veterinärsidan. Konsultens bedömning är att en IVD CE märkning av ett sådant system skulle kunna erhållas i slutet av andra kvartalet.

Det finns ett stort internationellt intresse för distribution av LifeAssays® humana produkter. Bolaget har idag distributörer för sina kommande patientnära blodanalyser i följande länder: Sverige, Finland, Danmark, Island, Slovenien, Tjeckien, Grekland samt Turkiet.

FRAMTIDSUTSIKTER

Bolaget befinner sig i en stark expansionsfas. Med rådande uppskattningar gällande täckningsgrad och antaganden om förbrukning av blodtestkit för hund-CRP bedöms att ca 1 000 placerade veterinära instrument skulle kunna börja generera ett positivt kassaflöde i bolaget. En försäljning på ca 80 veterinära instrument per månad under hösten 2010 samt ca 100 veterinära instrument per månad under 2011 är LifeAssays® målsättning, vilken innebär att bolaget under varje efterföljande kvartal under 2010 skulle uppvisa en minskande förlust. Samma antagande skulle vidare innebära att det andra kvartalet 2011 skulle uppvisa vinst och resultatet för helåret 2011 bli positivt på ca 3 Mkr.

I uppskattningen ovan har inte tagits hänsyn till försäljning av humana produkter, nya blodtestkit för veterinärt bruk (som inte kräver att kunden köper nytt instrument) samt försäljning av OEM-produkter och licenser.

Expansionsfasen har medfört att likviditeten i bolaget redan under andra halvan av 2010 kommer att bli negativ om inte en förstärkning av denna genomförs. Styrelsen bedömer att det finns goda möjligheter att få in det kapital som krävs för att möta sina åtaganden under innevarande verksamhetsår. Olika finansieringsalternativ håller på att utvärderas.

PERIODENS RESULTAT

Resultatet för LifeAssays® uppgår till –2 054 515 kr (–2 239 173 kr), resultatet per aktie uppgår till –0,01 kr (-0,01 kr), vilket följer fastställd budget. Orsaken till resultatförbättringen jämfört med samma period föregående år är den försäljningsgenererade bruttovinsten på 163 tkr.

INVESTERINGAR

Periodens investeringar uppgick till 483 035 kr (236 384 kr) av vilka 321 955 kr utgör patentinvesteringar. Resten utgör inköp av inventarier.

KASSAFLÖDE OCH FINANSIELL STÄLLNING

Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital var –1 830 142 kr (-2 032 548 kr). Likvida medel per den 31 mars 2010 uppgick till 1 960 120 kr (1 518 043 kr).

LIFEASSAYS® ABs AKTIE

LifeAssays® ABs aktie, LIFE B med ISIN-kod SE0000819054, är sedan 28 juni 2002 noterad på NGM Equity vid Nordic Growth Market (NGM), som är en börs under Finansinspektionens tillsyn. En handelspost omfattar 10 000 aktier.

(För fullständig rapport se bifogad fil)

Blodanalysbolaget LifeAssays® ABs affärsidé är att tillgodose läkare och patienters behov av enkla och tillförlitliga test för snabb patientnära blodanalys. Bolagets patenterade produkter utgörs av egentillverkade instrument och engångsreagens vilka är ofarliga för patienter, personal och miljö. Alternativa marknader för bolagets produkter återfinns inom veterinärmedicin samt livsmedels- och läkemedelsindustrin.