• LifeAssays/

STYRELSENS FÖRSLAG TILL BESLUT OM FÖRETRÄDESNYEMISSION UTAN SUBSIDÄR TECKNING PÅ LIFEASSAYS AB:S ÅRSSTÄMMA 2010-05-28

IDEON, Lund - I syfte att finansiera och säkra NGM:noterade blodanalysbolaget LifeAssays AB:s marknads- och produktionsverksamhet fram tills dess att bolagets egna försäljning börjar generera ett positivt kassaflöde, föreslår styrelsen en förstärkning av bolagets kassa med högst 5.942.121,50 kr genom en företrädesnyemission utan subsidär teckning enligt villkoren nedan. Tio befintliga aktier kommer att ge rätt till teckning av en ny aktie för 0,25 kr per styck. De nyemitterade aktierna, högst 23.768.486, kommer vid fullteckning att motsvara 9,1 % av röster och kapital. Styrelsen föreslår att årsstämman fattar beslut med följande lydelse:

Beslöts enhälligt

att öka bolagets aktiekapital med högst 475.369,72 kronor till högst 5.229.067,02 kronor genom utgivande av högst 23.768.486 aktier av serie B,

att nyemissionen skall ske med företräde för de egna aktieägarna,

att den som är registrerad aktieägare i LifeAssays AB på avstämningsdagen 2010-05-28 äger rätt att för tio gamla aktier oavsett aktieslag teckna en ny aktie,

att den som på avstämningsdagen 2010-05-28 är registrerad aktieägare i LifeAssays AB kommer att erhålla en stycken teckningsrätt för varje innehavd aktie oavsett aktieslag,

att handel med teckningsrätter skall påbörjas 2010-06-03 och avslutas 2010-06-16,

att teckningstiden skall påbörjas 2010-06-02 och avslutas 2010-06-18,

att teckning endast kan ske med stöd av företrädesrätt och skall ske under teckningstiden genom kontant betalning,

att vid bristande teckning liksom vid full teckning får alla tilldelat de aktier man tecknat sig för,

att utgivande samt handel med betalda tecknade aktier (BTA) även kallade interimsaktier skall ske,

att emissionskursen skall vara 0,25 kronor,

att för tecknad aktie skall erläggas kvotvärdet 0,02 krona och en överkurs om 0,23 krona tillhopa 0,25 krona i pengar varvid överkursen skall tillföras överkursfonden,

att de nyemitterade aktierna skall medföra rätt till utdelning innevarande räkenskapsår 2010,

att styrelsen eller den styrelsen därtill bemyndigar skall äga rätt att vidta sådana smärre ändringar i årsstämmans beslut som kan komma att erfordras i samband med genomförandet och registreringen av emissionen.

Docent Dario Kriz

VD LifeAssays

NGM-noterade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja utrustning som bygger på den patenterade MagnetoImmunoAssay teknologiplattformen. Målsättningen är att tillgodose läkare och patienters behov av ett säkert instrument för snabb analys. MagnetoImmunoAssay-metoden är helt ofarlig för patient, personal och miljö. Alternativa användningsområden återfinns inom livsmedels- och läkemedelsindustrin samt veterinärmedicin.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Docent Dario Kriz på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com