BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2009

Styrelsen och verkställande direktören för Biolight AB (publ) avger härmed bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2009.

• Nettoomsättningen under året uppgick till 3 755 TSEK (2 709)

• Nettoomsättningen under fjärde kvartalet uppgick till 1 208 TSEK (832)

• Rörelseresultatet under året uppgick till –10 495 TSEK (-10 653)

• Rörelseresultatet under fjärde kvartalet uppgick till -2 948 TSEK (-2 479)

• Resultat per aktie uppgick till –0,67 kr (-1,09) och efter full utspädning

-0,67 kr (-1,09 )

• Tvåårigt samarbetsavtal, värt totalt minst 5 MSEK , tecknat med Carema

Nettoomsättning

Försäljningen under helåret uppgick till 3 755 TSEK (2 709). Därav var försäljningen under fjärde kvartalet 1 208 TSEK (832 TSEK).

Inom hästsportmarknaden har försäljningen och antalet kunder fortsatt att öka. Försäljningen till den svenska hästsporten har ökat med 90 procent, från totalt 1,54 MSEK under 2008 till totalt 2,92 MSEK under 2009. Merparten av Bolagets försäljning under 2009 har uppnåtts inom detta marknadsområde. Försäljningen till sårapplikationsområdet har legat relativt konstant runt cirka 0,5 MSEK under åren 2008 och 2009.

Sårvårdsmarknaden

Inom sårområdet tecknades under tredje kvartalet 2009, ett samarbetsavtal med vårdföretaget Carema Omsorg AB, vilket kommer att generera intäkter från januari 2010. Avtalet, som är Bolagets hittills största affär och som innebär att Carema inför Biolights metod på samtliga sina svenska äldreboenden, har ett värde om minst 2,5 MSEK per år under de närmaste två åren.

Carema Omsorg är ett av landets ledande privata företag inom marknaden för äldreomsorg. I sin ambition att förbättra vårdkvalitén, särskilt vad gäller behandling av sår hade Carema, under flera år, prövat och utvärderat Biolight. Utvärderingarna visade att de vårdenheter som hade använt Biolight kunde nå avsevärt bättre resultat, som snabbare läkning och högre vårdkvalitet, jämfört med de vårdenheter som inte använt Biolight. Carema tog då beslutet att införa Biolight som standardmetod i samband med sårbehandling vid samtliga vårdenheter.

Under kvartal 4 2009, levererades Biolight-utrustningar till samtliga Caremas vårdenheter. Utbildning av de enskilda enheterna genomförs under januari och februari månad. På www.biolight-wound.se kan man läsa mer om samarbetet mellan Biolight och Carema.

Användningen av Biolight för behandling av sår inom äldreomsorgen har annars kommit längst i nordvästra Skåne och framförallt i Ängelholm. Biolights behandlingsmetod används rutinmässigt i arbetet med svårläkta sår både inom kommunens vårdenheter och i landstingets sjukhus.

Den kliniska Fas III studie angående behandlingen av diabetiska fotsår, som genomförs i samarbete med ett flertal ledande kliniker på området, beräknas pågå under hela 2010 och färdigställas under 2011.

Över 1000 svenskar amputeras årligen som en direkt följd av diabetiska fotsår. Den totala kostnaden för detta uppskattas till över en miljard kronor. En väsentligt snabbare läkning torde minska riskerna för amputationer. Om resultaten från denna större kliniska Fas III studie överensstämmer med resultaten från tidigare mindre studier kommer en fokuserad satsning på diabetesvården att inledas.

Hästsportmarknaden

Försäljningen till den svenska hästsportmarknaden ökar stadigt och har nästintill fördubblats varje år, sedan starten 2007. Under sommaren och hösten 2009 ökade Biolight säljresurserna inom hästsportmarknaden från en till fyra personer. Efter ett antal månaders utbildning och inskolning av de nya säljarna börjar nu dessa att bidra i allt högre grad till försäljningen.

Initialt fokuserade Bolaget på aktörer inom ridsporten, främst tränare, ryttare, hästägare, uppfödare och rehabstall. Nu har marknadsintroduktion till den kommersiellt starka travsporten påbörjats. Efter drygt fem månaders arbete har ett antal ledande travtränare, främst i södra Sverige, infört Biolight som en rutinmässig del av arbetet, för att nå snabbare läkning och rehabilitering efter skador.

Bolaget bedömer hästsportmarknaden, som en långsiktigt intressant marknad med god lönsamhets- och tillväxtpotential. Enbart den svenska marknaden består av tusentals aktörer som skulle nå väsentliga fördelar, som snabbare läkning av skador och lägre kostnader, genom att införa Biolight i verksamheten.

Erfarenheterna bland användarna av Biolight är att behandlingen avsevärt kortar ner läkningstiden i samband med skador samt att man når snabbare återhämtning efter fysisk ansträngning. Läs mer om hur Royne Zetterman, en av landets mest kända hästtränare, uttrycker sig om metoden på www.biolight-horses.se. Där kan man även se ett filmat inslag och höra Roynes berätta om hur han använder Biolight. Team Zetterman består bland annat av två landslagsryttare inom hästhoppningen och teamet är även känt för att man under lång tid har utbildat topphästar till den internationella eliten.

Estetikmarknaden

Sedan hösten 2007 bedriver bolaget ett utvecklingsprojekt som syftar till att erbjuda lösningar för den estetiska marknaden. En av målsättningarna är en snabb och effektiv behandling mot främst aktiv akne. Studier visar att akne är ett av de enskilt störst besvären för unga människor. Under oktober månad 2009, startade ytterligare en serie utvärderingar av Bolagets nya aknebehandlingsmetod. Arbetet kommer att fortsätta under våren 2010. Även vissa andra applikationer inom estetikområdet utvärderas.

Metod och produkter

Biolight® bygger på en patenterad ljusbehandling som hjälper kroppens läkning av inflammatoriska tillstånd. Behandlingsinstrumentet utgörs av en portabel utrustning med storlek som en handflata, försedd med ljusdioder. De olika behandlingarna erbjuds genom kopierings- och patentskyddade Biolight® Biocards (smartcards), som placeras i behandlingsutrustningen.

Snabbare läkning, ökad vårdkvalitet och minskade kostnader

Svårartade och utdragna läkningsprocesser i samband med inflammatoriska tillstånd eller sårskador är både kostsamma och plågsamma. Biolight® är en unik behandlingsmetod eftersom den stimulerar och påskyndar kroppens naturliga läkningsprocess utan noterade biverkningar. Kliniska studier visar bland annat att läkningstiden för trycksår halveras, jämfört med konventionell behandling.

Finansiering

Genom att en emission genomfördes under våren 2009 och fulltecknades, tillfördes bolaget 5,7 miljoner SEK före emissionskostnader. Bolaget har nu kommit in i en kommersiell fas med stadig försäljningstillväxt och en kontinuerlig ökning av antalet kunder. I den utvecklingsfas Bolaget befinner sig i, blir det alltmer motiverat att öka satsningarna på marknadsföring och försäljning. För att finansiera offensiva marknadssatsningar behöver ytterligare kapital tillföras Bolaget.

Som ett led i denna utveckling beslutade extra Bolagsstämma den 25 januari 2010 att lämna bemyndigande till styrelsen att inom vissa ramar och under tiden fram till ordinarie stämma genomföra en nyemission. Nyemissionen kommer att genomföras inom ramen för den tidigare beslutade EU- emissionen, som maximalt får omfatta aktier till ett värde av 1 miljon Euro, under en löpande tolvmånadersperiod. Fram till utgången av mars månad 2010, återstår cirka 4,5 MSEK av den maximalt tillåtna emissionsvolymen, vilket sätter en övre gräns för den emission som nu kommer att genomföras.

Redovisningsprinciper

Vid upprättandet av denna delårsrapport har samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder använts som i senaste årsredovisningen. Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med IAS 34, delårsrapporter och enligt RR31, delårsrapport koncerner. Bolaget tillämpar, i koncernredovisningen, de redovisningsregler som gäller enligt International Financial Reporting Standards (IFRS tidigare benämnt IAS).

Koncernredovisning

Koncernredovisningen omfattar moderbolaget och det helägda dotterbolaget Biolight Patent Holding AB. Ingen försäljning mellan koncernbolagen har ägt rum.

Resultat, kassaflöde och likviditet

Försäljningen under året uppgick till 3 755 TSEK (2 709). Rörelsens kostnader uppgick till 14 250 TSEK (13 362). Periodens rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -10 437 TSEK (-10 605). Periodens resultat uppgick till -10 420 TSK (-10 412).

Investeringarna under året uppgick till 51 TSEK (101).

Likvida medel uppgick per 2009-12-31 till 2 411 TSEK (8 600).

(För fullständig rapport, se bif. fil)