Lindex delårsrapport för andra kvartalet

Lindex delårsrapport för andra kvartalet 1 december 2002-28 februari 2003 ·Resultatet efter finansiella poster minskade till 20 (75) Mkr. Rörelseresultatet uppgick till 19 (62) Mkr. Investeringar i varumärke och marknadsaktiviteter samt personalkostnader och övriga driftsrelaterade kostnader drog ner resultatet. Företagets åtgärder förstärks för att minska kostnaderna. ·Bruttomarginalen för det andra kvartalet minskade till 51,9 (52,9) procent, men ökade under det första halvåret till 55,8 procent jämfört med 54,6 procent före-gående år. ·Försäljning steg under det andra kvartalet med 5,0 (6,2) procent till 1 330 (1 267) Mkr, vilket var sämre än förväntat och ledde till ökade prisnedsättningar i slutet av kvartalet. Affärsområde underkläder fortsatte att utvecklas positivt, särskilt i Tyskland. ·Lindex försäljning i Tyskland utvecklades starkt under kvartalet och ökade med 10,7 (-13,1) procent. Ytterligare en butik nådde break- even. ·Den inledande vårförsäljningen har börjat bra. Telefonkonferens 31 mars Idag den 31 mars klockan 15.30 genomförs en telefonkonferens på svenska med VD Jörgen Johansson och Ekonomi- och finanschef Peter Andersson. Inbjudna att delta är analytiker och journalister. För att delta i konferensen, ring +44 (0) 207 162 0179 och ange "Lindex". Var vänlig och ring minst tio minuter innan telefonkonferensen startar. Presentationen kan också följas i bild via vår hemsida: http://investors.lindex.com Lindexkoncernen består av två butikskedjor: Lindex med 315 butiker på den nordiska marknaden och 33 i Tyskland samt Twilfit med 58 butiker i Sverige varav 10 drivs som franschisebutiker. Koncernens affärsområden är damkonfektion, damunderkläder och barnkläder. För ytterligare information kontakta: Verkställande Direktör Jörgen Johansson Telefon: +46 (0)322-777 02 Mobil: +46 (0)705-94 21 22 Ekonomi- och finanschef Peter Andersson Telefon: +46 (0)322-778 50 Mobil: +46 (0)705-84 44 37 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/31/20030331BIT01050/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/31/20030331BIT01050/wkr0002.pdf Hela rapporten

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 460 butiker på 18 marknader och försäljning online. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för den modeintresserade och medvetna kvinnan. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp Ytterligare information finns på www.lindex.com