Lindex förvärvar Twilfit-kedjan

Lindex förvärvar Twilfitkedjan Lindex styrelse fattade idag beslut om ett förvärv av Twilfit. Den privatägda butikskedjan Twilfit har 61 butiker runt om i Sverige och en stark ställning när det gäller försäljning av damunderkläder. Genom förvärvet stärker Lindex sin ställning på den svenska marknaden. Affären väntas ge en positiv resultateffekt om 25-30 Mkr för nästkommande verksamhetsår. Twilfit har ett starkt varumärke och kunderna är huvudsakligen köpstarka kvinnor i större städer. Sortimentet omfattar såväl egna som externa varumärken. Totalt finns 61 butiker över hela Sverige, varav ett tiotal drivs av franchisetagare. Twilfitkedjans tyngdpunkt ligger i Stockholmsregionen där det finns cirka 30 butiker. Omsättningen uppgår till cirka 400 Mkr. Twilfit ägs sedan flera generationer av familjen Heigard. Genom att Twilfit och Lindex har olika målgrupper och sortimentsmix är avsikten att även i fortsättningen driva två butikskoncept under två separata varumärken. Samtidigt kan inköps- och logistikflöden samt viss administration samordnas vilket beräknas ge synergieffekter i storleksordningen 20-25 Mkr inom två år. "Detta förvärv ger oss möjlighet att ytterligare förstärka vår marknadsledande position inom produktområdet damunderkläder, säger Lindex VD Jörgen Johansson. Twilfit är ett starkt varumärke som vi kommer att värna om och även vidareutveckla. Speciellt glad är jag över den stärkta ställning vi nu får i Stockholmsregionen." Förvärvet beräknas inte ge någon effekt på Lindex resultat för verksamhetsåret 2001/2002. För nästkommande verksamhetsår väntas en positiv resultateffekt om 25-30 Mkr. Som en effekt av det pågående åtgärdsprogrammet väntas Lindexkoncernens resultatnivå för verksamhetsåret 2002/2003 vara tillbaka på tidigare lönsamhetsnivåer. Genomförandet av affären förutsätter ett godkännande av konkurrensverket, vilket förväntas under januari 2002. För ytterligare information kontakta Jörgen Johansson, VD och koncernchef AB Lindex tel+46(0)322-77 702 mobil+46(0)705 94 21 22 Åsa Lindell Byström, Informationsdirektör tel+46(0)322-74 400 mobil+46(0)706 33 59 79 Lindex är en butikskedja med drygt 350 butiker i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Koncernens produktområden är damkonfektion, damunderkläder och kosmetik samt barnkläder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/26/20011126BIT00730/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/26/20011126BIT00730/bit0002.pdf

Lindex är en av Europas ledande modevarumärken med cirka 460 butiker på 18 marknader och försäljning online. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för den modeintresserade och medvetna kvinnan. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com