Lindex mottog pris för sitt jämställdhetsarbete

Lindex mottog pris för sitt jämställdhetsarbete Lindex är ett av de tre främsta företagen i Norge när det gäller mångfald och jämställdhet. Det fastställde den norska organisationen "Ledelse Likestillning och Mangfold" i slutet av förra veckan då Lindex mottog pris för sitt jämställdhetsarbete. Priset delades ut på organisationens konferens i Oslo den 30 maj och mottogs av Elisabeth Peregi, chef för Lindex verksamhet i Norge. Lindex fick priset för sin höga andel kvinnor i ledningsgrupp och styrelse och för sitt löpande arbete med jämställdhet, mångfald och miljö. Lindex AS har, i jämförelse med de andra 250 norska företag som granskades, den klart högsta andelen kvinnor i företagsledningen med 64 procent och en styrelse bestående av 50 procent kvinnor. - Med 95 procent kvinnliga anställda i företaget och en målgrupp främst bestående av kvinnor är det naturligt och viktigt för oss att också ha kvinnor i ledande ställningar, säger Elisabeth Peregi. Elisabeth Peregi tillträdde som landschef i Norge för snart ett år sedan. Inom Lindex hade hon tidigare roller som regionchef och ansvarig för koncernens svenska controllerverksamhet. Elisabeth Peregi har med sina 30 år snabbt gjort karriär inom Lindex. - Det är en självklarhet på Lindex att det går att göra karriär hos oss oavsett ålder, kön eller nationalitet, säger Elisabeth Peregi. Lindex är med sina 87 butiker den tredje största klädkedjan i Norge, men nummer två när det gäller omsättningstillväxt. Lindex AS omsatte drygt 1 miljard svenska kronor under verksamhetsåret 2000/2001. För ytterligare information kontakta: Ulrika Danielson, Informationschef Telefon: +46 (0) 322-74 400 Mobil: +46 (0) 709-50 16 13 Elisabeth Peregi, Landschef Norge Telefon: +47 (0) 2247 84 10 Mobil: +47 (0) 4000 49 04 Lindexkoncernen består av två butikskedjor: Lindex med 353 butiker varav 319 på den nordiska marknaden och 34 butiker i Tyskland samt Twilfit med 61 butiker i Sverige varav 13 drivs som franchisebutiker. Koncernens produktområden är damkonfektion, damunderkläder och barnkläder. Lindex AS omsätter med sina 87 norska butiker drygt 1 miljard svenska kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/04/20020604BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/04/20020604BIT00600/wkr0002.pdf

Lindex är en av Europas ledande modevarumärken med cirka 470 butiker på 17 marknader och försäljning online. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för den modeintresserade och medvetna kvinnan. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com