Lindex sänker kostnaderna med 90-110 Mkr

Lindex sänker kostnaderna med 90-110 Mkr Lindex ökar omfattningen av redan påbörjad effektivisering. Beräknad besparing uppgår till 90-110 Mkr per år med full effekt verksamhetsåret 2003/2004. Strukturkostnader på 5-10 Mkr belastar innevarande kvartal. Vidtagna åtgärder innebär kostnadsbesparingar på både kort och lång sikt genom ett delvis förändrat arbetssätt, och genom att outsourca vissa funktioner som exempelvis tryckeri. Lindex har varslat totalt 57 anställda om uppsägning. Neddragningarna berör främst huvudkontoret i Alingsås samt Twilfit. Kostnadsbesparingar kommer också att uppnås genom effektivare upphandling av bland annat lokaler, tjänster och förbrukningsmaterial. Implementeringen av Lindex nya IT-plattform påbörjades under perioden september-november 2002. De nya systemen medför ett jämnare varuflöde till butik vilket reducerar behovet av lageryta i butik. Lindex räknar med att under den närmaste 2-årsperioden minska eller omdisponera cirka 15.000 m2 av den totala ytan. Det medför också en förenklad planering av arbetstimmar vilket ökar resursutnyttjande i butik. Som tidigare aviserats fortsätter Lindex att intensifiera marknadsbearbetning som främjar försäljning. Effekterna hittills är lovande. Arbetet med sortimentsutvecklingen inom främst damkonfektionen fortsätter som planerat. AB Lindex (publ). För ytterligare information kontakta: Verkställande Direktör, Jörgen Johansson Telefon: +46 (0) 322-777 02 Mobil: +46 (0) 705-94 21 22 Ekonomi- och finanschef, Peter Andersson Telefon: +46 (0) 322-778 50 Mobil: +46 (0) 705-84 44 37 Informationschef/Human Resource ansvarig, Telefon: +46 (0) 322-744 00 Ulrika Danielson Mobil: +46 (0) 709-50 16 13 Lindexkoncernen består av två butikskedjor: Lindex med 315 butiker på den nordiska marknaden och 33 i Tyskland samt Twilfit med 58 butiker i Sverige varav 10 drivs som franchisebutiker. Koncernens affärsområden är damkonfektion, damunderkläder och barnkläder www.lindex.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT01120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT01120/wkr0002.pdf

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 460 butiker på 18 marknader och försäljning online. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för den modeintresserade och medvetna kvinnan. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp Ytterligare information finns på www.lindex.com