Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris år 2010 tilldelas Anna Jörgensdotter

Priset är på 125 000 kronor och juryns motivering lyder: I sina tidiga böcker har Anna Jörgensdotter skildrat unga och utsatta kvinnors sökande efter identitet, inre styrka och en plats i världen. I romanen Bergets döttrar vidgar hon perspektiven när hon i skarpa personporträtt gestaltar en syskongrupps öden i Sandvikentrakten på 1930-, 40- och 50-talen. På ett rakt och samtidigt känsligt språk lyfts kvinnornas dolda historia i bruksor-ten fram, de osynliga men starka band som håller dem tillbaka men också den kraft som bär dem genom ti-dens stora förändringar. I sin mångsidighet leder hennes text tankarna till Ivar Lo-Johanssons berättelser om sin tids glömda kollektiv.

Anna Jörgensdotter debuterade 2002 med romanen Pappa Pralin. Samma år kom hennes första diktsamling, Livsvig. 2007 debuterade hon som dramatiker med monologen En annan Anna, specialskriven för skådespela-ren Anna Andersson i Folkteatern Gävleborg. Därutöver har hon medverkat i en rad antologier och varit re-daktör för olika tidskrifter.

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris delas ut i Sandvikens Folkets Hus tisdagen den 23 februari 2010 kl 18.00. För ytterligare information kontakta stipendiefondens ordförande Leif Håkansson tel 076- 171 83 27, pristagaren Anna Jörgensdotter tel 073-563 52 98

Utgivning: Pappa Pralin, roman 2002, Livsvig, dikter 2002, Homecomingqueen, dikter 2004, Änglarnas Syster, roman 2005, Sång från hjärtats bakgård, dikter 2006-07, Bergets döttrar, roman 2009.

Ivar Lo-priset på face-book http://www.facebook.com/pages/Fackforeningsrorelsens-Ivar-Lo-pris/268551559298

Pressbilder www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/Forfattarpresentation/?personId=5348 Ivar Lo-prisets webbsida www.ivarlopriset.se

Tidigare Ivar Lo-pristagare: Ivar Lo-Johansson (1986), Maja Ekelöf, Ove Allansson, Kurt Salomonson; Författargruppen Fyrskift (Gunder Andersson, Kjell Johansson, Reidar Jönsson, Hans Lagerberg), Karl-Rune Nordkvist, Sara Lidman, Bengt Pohjanen, Roy Jacobsen, Håkan Boström, Elsie Johansson, Per Anders Fogelström, Peter Mosskin, Kerstin Ekman, Åke Smedberg, Lars-Åke Augustsson, Per Gunnar Evander, Hans La-gerberg, Tony Samuelsson, Aino Trosell, Kjell Johansson, Göran Greider, Fredrik Ekelund.