Ny metod för nyckelbiotoper kostar skogsägare i norr miljarder

Skogsstyrelsens nya metod för att inventera nyckelbiotoper i nordvästra Sverige riskerar att stoppa var fjärde avverkning. Det handlar om totalt mer än en halv miljon nyckelbiotoper i området. Tusentals skogsägare och hela området kommer drabbas hårt ekonomiskt.

– Det här kommer slå mycket hårt mot hela norra Sverige. Ungefär var fjärde avverkning på en fjärdedel av Sveriges skogsareal riskerar att stoppas. Det rör sig om skogsmark till ett värde av uppskattningsvis 30 miljarder kronor. Det påverkar självklart skogsägarnas lönsamhet och investeringsförmåga väldigt negativt, säger Sven Erik Hammar, ordförande LRF Skogsägarna.

LRF varnar för att beslutet riskerar både arbetstillfällen och virkesförsörjning och även samhällets förmåga att bli fossilfritt när så mycket skog tas ur bruk.

Skogsstyrelsens nya metod bortser från grundproblemet med nyckelbiotopsinventeringen, nämligen bristen på rättssäkerhet. Därmed har man inte heller beaktat riksdagens tydliga uppmaning där man i tillkännagivanden till regeringen krävt att rättssäkerheten i inventeringen säkerställs.

– Skogsstyrelsens uppdrag var att ta fram ett arbetssätt som är rättssäkert och accepteras av skogsägare, och där högre krav på vad som ska utgöra nyckelbiotop ska gälla i nordvästra Sverige. Detta har Skogsstyrelsen helt misslyckats med. Från skogsägarrörelsen finns ingen acceptans för metoden, säger Sven Erik Hammar.

Frågan handlar inte om kunskap, utan om konsekvenserna för den enskilde. Enskilda skogsägare ska genom statens agerande inte försättas i en situation där de tvingas avstå från att avverka sin skog, utan att staten kompenserar ekonomiskt för detta.

Skogsägarrörelsen har under lång tid framfört hur nyckelbiotopshanteringen kan utformas för att vara acceptabel och rättssäker för den enskilde, nämligen att inordna nyckelbiotoperna i den etablerade svenska modellen för naturvård i skogen. För att registrering av en nyckelbiotop ska ske krävs antingen:

-          att området i förhållande till tillgängliga medel och i dialog med skogsägaren prioriteras för en formell avsättning eller,

-          att skogsägaren väljer att avsätta området som en frivillig avsättning.

I de fall området inte prioriteras som formell avsättning eller skogsägaren inte väljer att avsätta området frivilligt, ska området inte heller anses vara en nyckelbiotop.

För mera information, kontakta LRF pressavdelning, 010-184 40 70

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB

www.lrf.se