Välkommet ja till djurskyddskrav i Sigtuna

24 februari 2012.

LRF välkomnar beskedet att Kammarrätten i Stockholm i en dom har gett Sigtuna kommun rätt att ställa djurskyddskrav i sin livsmedelsupphandling. – Det är en mycket glädjande dom, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

De krav som Sigtuna kommun har ställt handlar om transporttider, att djuren måste bedövas innan slakt och att antibiotika bara får användas när djuren är sjuka. Dessutom godkänner domen Sigtunas kontroll av de djurskyddskrav som kommunen har ställt i sin upphandling.

– Domen är helt i linje med den rapport som LRFs fristående EU-jurist, Christina Möll tidigare kommit fram till. Hon slår i den fast att kommuner har rätt att ställa djurskyddskrav i livsmedelsupphandlingar och att det inte strider mot EUs grundprinciper, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– Det är också positivt att domen godkänner kommunens kontroll av djurskyddskrav. LRF har tidigare påpekat att djurskyddskrav kan kontrolleras via de regler som finns för produktion av mat inom EU, säger Helena Jonsson.

I en tidigare dom säger Kammarrätten i Sundsvall att det är ostridigt att Rättviks kommun kan ställa djurskyddskrav. Trots det fälldes kommunen på grund av att den inte kunde visa hur man skulle kunna kontrollera de ställda kraven.

– Vi ser positivt på att branschen snabbt enas via Miljöstyrningsrådet om de enkla regler som ska gälla för kontroll av djurskyddskrav när kommunerna ska upphandla mat. Nu finns större möjligheter att samarbeta med grossisterna, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.