Nytt svenskt passagerarrekord för flygbolag

I fjol transporterade Lufthansa 4 miljoner passagerare i Skandinavien, Finland och Baltikum. Det nya direktflyget från Stockholm till Berlin kommer att öka tillväxten under 2012.

Lufthansa avslutar 2011 med att slå passagerarrekord i Norden och Baltikum. 4 miljoner passagerare har flugit till och från länderna i regionen – och det är första gången någonsin som Europas största flygbolag når över 4 miljoner passagerare för området. Runt 1,5 miljoner av dessa passagerare reser till och från Sverige, som är Lufthansas största marknad i norra Europa.

"Det senaste året har, trots hård konkurrens mellan flygbolagen, visat att det fortfarande öppnas upp affärsmöjligheter i Norden. Skandinaver dras till våra flygningar", säger Harro Julius Petersen, General Manager för Skandinavien, Finland och Baltikum. "Det är uppenbart att kvaliteten fortsätter att spela roll – vi är måna om att hålla oss till vårt kompletta servicekoncept och erbjuder i vanlig ordning våra passagerare gratis drinkar, mat och tar inga extra kostnader för att checka in väskor etc.”

Globalt har 65,5 miljoner passagerare flugit med Lufthansa under 2011, en ökning på 11,1 procent jämfört med året innan. Resultatet på över 4 miljoner passagerare i Norden innebär en tillväxt på 19 procent jämfört med året innan. Allt som allt utgör passagerare från Skandinavien, Finland och Baltikum 6 procent av Lufthansas totala antal passagerare - den fjärde största marknaden efter Tyskland, USA och Italien. För första gången har Lufthansakoncernen, som inkluderar flygbolagen Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, bmi och Germanwings, transporterat fler än 100 miljoner passagerare på ett år.

"I år hoppas vi på en uppgång i antalet passagerare genom våra nya flygningar till Berlin Brandenburgs flygplats med start den 3 juni. Speciellt de dubbla dagliga direktflygningarna från Stockholm kommer att locka många affärs- och turistresenärer. Via en av Europas absolut mest moderna flygplatser kommer nu allt fler kunna upptäcka en av världens ledande städer inom både konferens, kultur och shopping”, tillägger Petersen. "Dessutom har vi från och med 25 mars 2012 utökat flygningar från Göteborg till tre dagliga flyg till Düsseldorf, fyra till Frankfurt och tre till München en väldigt bra anslutning för Sveriges västkust".

Berlin Brandenburgs flygplats (BER) kommer när den öppnas vara en av världens största flygplatser med cirka 50 miljoner passagerare per år.

Mer information på http://www.berlin-airport.de

Från Stockholm och Göteborg erbjuder flygbolagen i Lufthansa Group mer än 280 non-stop flygningar per vecka som förbinder Sverige med Frankfurt, München, Düsseldorf, Hamburg, Berlin, Zürich, Wien och Bryssel.

Aage Dünhaupt

Corporate Communications Europe