Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2001

Bokslutskommuniké 1 januari-31 december 2001 Januari-december 2001 i korthet · Försäljningen under året uppgick till 7,4 (22,2) mkr. Orderstocken vid fjärde kvartalets slut uppgick till 3,1 (0). · Årets resultat uppgår till -41,7 (-43,4). · En ny affärsmodell implementerades under kvartal två, där hyra av programvara debiteras kund månads- eller kvartalsvis, vilket innebär en tätare och mer långsiktig relation med kunden och ger bolaget ett jämnare intäktsflöde. · Under fjärde kvartalet påbörjades utvecklingsarbetet av nya versioner av stora delar av produktsortimentet, som kommer att lanseras under första kvartalet 2002. · Samarbete inleddes under fjärde kvartalet med Sony Ericsson Mobile Communications. · Antalet nya kunder under året uppgick till 42. · Tre nyemissioner genomfördes som totalt inbringade LUVIT 35,1 mkr före emissionskostnader. · Volito AB blev ny ägare i LUVIT AB och är nu tillsammans med Lunds universitet bolagets huvudägare. · Karl Axel Granlund, Volito, utsågs till ny styrelseordförande. Dessutom utsågs under året till nya styrelseledamöter Lars-Erik Nilsson, Styrelseordförande Compaq Sverige, Mats Lindoff, C-Technologies, Pär Josefsson, Garanam och Lars Wetterberg, Alfa Laval. · Ola Svantesson tillträdde som ny VD i LUVIT AB den 17 oktober 2001. LUVIT i korthet LUVIT AB (publ) är ett bolag inom utbildningsbranschen och bildades 1998 i Lund, Sverige. Bolaget tillhandahåller en teknisk produktportfölj för e-Learning, en plattform som utvecklats utifrån pedagogiska behov och visioner. LUVITs affärsidé är att erbjuda marknadens bästa produkter för hantering av utbildning och kompetensförsörjning inom medelstora och stora företag och organisationer. Det gör vi genom att leda utvecklingen av systemlösningar för att effektivisera, samordna och förenkla organisationers totala kompetensförsörjning. Kunder till LUVIT Sony Ericsson Mobile Communications, Lunds Universitet, Dansk Teknologisk Institut, Volvo, SIF, Vellinge Kommun, AAC Global Oy, Afnor, Brain-Tec GmbH, Cegos, Fundacion Chile, K-world, Lernia, NKS, Posten Norge BA, Parity Training och Skandia med flera. Samarbetspartners till LUVIT Europeiska samarbetspartners är bland andra Bluegarden Group, Compaq Computer, GroupoDoxa, Interwise, Lernia och Microsoft Sweden AB. Marknad och försäljning Marknad Marknaden är fortfarande inne i ett utvecklings-skede och har under större delen av år 2001 varit turbulent. Under senare delen av 2001 har det dock märkts en klart förändrad attityd till e-Learning. Kunden pratar idag alltmer om blandad utbildning, dvs en flexibel kombination av traditionell utbildning och dator- och nätverksstödd utbildning. Detta är något som gynnar LUVIT eftersom pedagogiken bakom LUVITs produkter bygger på traditionell utbildning genom sitt samarbete med Lunds universitet. Ny affärsmodell Den nya affärsmodellen implementerades under andra kvartalet, där en hyra av programvara debiteras kund månads- eller kvartalsvis. Affärsmodellen har mottagits positivt av marknaden, vilket visats av att en större del av nya kunder valt denna modell, samt att gamla kunder konverterat till ny affärsmodell. För LUVIT innebär denna modell en tätare och mer långsiktig relation med kunden och ger bolaget ett jämnare intäktsflöde, vilket underlättar planering och utveckling. För kunden innebär modellen att deras behov tillmötesgås på ett bättre sätt, genom att kunden bland annat alltid har de senaste uppdateringarna på LUVITs programvaror utan att särskild uppgraderingsavgift debiteras. Försäljning Förändringen mellan den nya och den gamla affärsmodellen medförde att försäljningssiffrorna sjönk under andra kvartalet. Anledningen är att intäkterna avräknades tidigare i samband med leverans av produkten, medan den nya hyrmodellen idag fördelar intäkterna under en längre period, upp till tre år. Försäljningen under år 2001 uppgick till 7,4 (22,2) mkr. Under kvartal 4 var siffran 1,6 (2,9) mkr. LUVIT har vid utgången av kvartal 4 en orderstock på drygt 3,1 (0) mkr. Kunder Totalt har LUVIT idag ett 90-tal kunder och bolaget ser med tillförsikt på det intresse som idag finns på marknaden för webbaserad utbildning och för bolagets produkter. LUVIT riktar sig i första hand mot den europeiska marknaden med fokus på Skandinavien och utgångspunkt från Lund, med filialkontor i Paris, Frankrike. Jämfört med den norra Europeiska marknaden är försäljnings-processen längre i södra Europa, men även här finns ett stort intresse. Antal nya kunder under år 2001 uppgår till totalt 42 st, varav 8 under fjärde kvartalet. Ökad kostnadsmedvetenhet Kostnaderna mer än halverades från fjärde kvartalet 2000 till första kvartalet 2001 genom ett omstruktureringsprogram. Därefter har bolaget aktivt arbetat med ytterligare reducering av kostnaderna genom att se över de interna processerna och arbetar för en ökad kostnadsmedvetenhet i hela bolaget. Koncept och Produkter Nytt koncept LUVIT presenterade under början av året ett heltäckande e- Learningkoncept, LUVIT e-Learning System Solution (LeSS). Konceptet togs fram för att möta de ökande kraven på skräddarsydda lösningar, samt de krav och möjligheter som växer i takt med Internets ökade användning, teknikens utveckling och en vidare syn på lärande och kvalitetsuppföljning. LeSS tillvaratar hela värdekedjan som utgår från analys av syfte och mål med utbildningen och/eller kunskapsöverföringen, till genomförd och utvärderad utbildning. Nya releaser Under fjärde kvartalet påbörjades förbättring och utveckling av nya releaser på stora delar av produktsortimentet. Nylansering av LUVIT Education Centre och LUVIT Resource Centre sker under februari och mars månad 2002. Rörelseresultat LUVIT uppvisar fortfarande underskott. Rörelseresultatet för hela året uppgår till -42,0 (-43,3) och för kvartal 4 till -14,9 (-35,5) mkr. Under år 2001 har LUVIT inte nått sitt mål om positivt kassaflöde, främst på grund av att marknaden har utvecklat sig sämre än väntat. Den nya affärsmodell bolaget implementerade under kvartal 2 har börjat ge ett jämnare intäktsflöde som ökat successivt under året. Affärsmodellen innebär också att framtida kassaflöden blir enklare att prognostisera och att risken för felbedömningar framöver minskar. Rörelsens kostnader Årets rörelsekostnader uppgår till totalt 49,4 (82,0) mkr. Rörelsens kostnader under kvartal 4 uppgick till totalt 16,5 (42,6) mkr vilket är högre än tidigare kvartal. En del av dessa kostnader är nedskrivningar av osäkra fordringar samt andra kostnader av engångskaraktär. Avskrivningar av aktiverade utvecklingskostnader och inventarier har under året skett med 11,4 (0,7) mkr. Immateriella investeringar Under året har bolaget inte aktiverat några utvecklingskostnader. Avskrivningar har skett enligt den uppskattade ekonomiska livslängden och enligt gällande direktiv. Totalt har 10,0 (0) mkr skrivits av under året. Under kvartal 4 har kostnaderna belastats med 2,5 (0) mkr i av- skrivningar av utvecklingskostnader. Bolagets immateriella tillgångar uppgår till 15,0 (25,1) per den 31 december 2001. Under 2002 kommer utvecklingskostnader att aktiveras då LUVIT under kvartal 4 2001 påbörjade utvecklingsarbetet internt för nya versioner av produkterna. Materiella investeringar De materiella investeringarna under året har varit begränsade och har till största delen utgjorts av datorer för drift samt arbetsplatsrelaterad dator- och kontorsutrustning. Totalt har bolaget investerat 0,3 (5,8) mkr under året. De materiella tillgångarna uppgick till totalt 4,6 (6,0) mkr per den 31 december 2001. Finansiell ställning LUVIT har under år 2001 genomfört tre ny-emissioner som totalt inbringat 32,3 (69,4) mkr efter emissionskostnader. Bolaget har även ställt ut ett skuldebrev med totalt 600 000 avskiljbara optionsrätter till LUVIT Invest AB. Utestående teckningsoptioner ger ej upphov till utspädningseffekter eftersom nuvärdet av teckningskursen överstiger aktiernas verkliga värde. Dessutom finns en outnyttjad checkräkningskredit om 5 (5) mkr. Eget kapital uppgick vid årets slut till 21,3 (30,4) mkr, vilket motsvarar en soliditet på 77 (58) %. Ägarstruktur Vid årets utgång uppgick antalet ägare till 1 379, tabellen nedan åskådliggör ägarstrukturen per den 28 december. Totalt uppgår det totala antalet aktier till 14 319 747 st. Ägare Antal Andel aktier kapital/röster Volito AB 4 669 855 32,6 % Lunds Universitets 3 800 000 26,5 % Utvecklings AB TeknoSeed AB 1 433 333 10,0 % Andante Holding AB 581 486 4,1 % Future Conference AB 400 000 2,8 % Riksbankens Jubileumsfond 248 800 1,7 % E. Öhman J:or Fondkommission 206 811 1,4 % Magnus Nyhlén 168 400 1,2 % Övriga 2 811 062 19,7 % Totalt 14 319 747 100,0% Personal Under kvartal 4 förstärkte LUVIT organisationen inom ledning, affärs- och produktutveckling samt marknad för att strategiskt följa med i utvecklingen och marknadens ökade efterfråga på LUVITs produkter. Bolaget har 32 (54) personer anställda per den 31 december. Av dessa är 1 (1) person anställd vid bolagets filial i Paris. Personalen erbjöds under juni månad teckna totalt 600 000 optioner som alla ger innehavaren rätt att teckna en ny aktie under juli - december 2003. Totalt tecknades 86 % av optionerna. LUVIT har som målsättning att samtliga anställda ska vara aktieägare i bolaget. Framtidsutsikter LUVIT har en fortsatt stabil tillväxt på en marknad som utvecklas och som är allt mer positiv till olika former av utbildning och kommunikation på distans. Bolagets försäljning år 2002 beräknas väsentligt överstiga år 2001 och LUVITs huvudägare ser därför med tillförsikt på 2002. Bolaget har genom ett ökat kundantal och stabil ägarstruktur kraft att satsa på marknaden. Nyemisson planeras till hösten 2002. Under mellantiden har bolaget säkrat sitt kapitalbehov genom en bryggfinansiering från Volito AB. Kommande rapporttillfälle Ordinarie bolagsstämma 19 april 2002 Delårsrapport kvartal 1 19 april 2002 Delårsrapport kvartal 2 22 augusti 2002 Delårsrapport kvartal 3 28 oktober 2002 Bokslutskommuniké februari 2003 Redovisningsprinciper Denna delårsrapport är upprättad enligt Redovisningsrådets rekommendation 20 om delårsrapportering. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts som i den senaste årsredovisningen. Lund den 27 februari 2002 Ola Svantesson Verkställande Direktör Granskningsrapport Vi har översiktligt granskat denna bokslutskommuniké enligt den rekommendation som FAR utfärdat. En översiktligt granskning är väsentligt begränsad jämfört med en revision. Det har inte framkommit något som tyder på att delårsrapporten inte uppfyller kraven enligt börs- och årsredovisningslagarna. Göran Carlsson Åke Stenmo Auktoriserad Revisor Auktoriserad Revisor Ernst & Young Ernst & Young För ytterligare information, kontakta: Ola Svantesson, Verkställande Direktör Telefon: 046 -10 12 00 e-post: ola.svantesson@luvit.com Kamilla Hassander, ekonomichef Telefon: 046 -10 12 00 e-post: kamilla.hassander@luvit.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/27/20020227BIT01000/wkr0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/27/20020227BIT01000/wkr0002.pdf Hela Bokslutskommunikén