WM-Data i e-learningaffär med SIF

WM-Data i e-learningaffär med SIF 350 000 fackmedlemmar ska utbildas på nätet med LUVIT-systemet WM-Data har som partner till LUVIT AB (publ), teknikleverantör för e- learning, träffat ett avtal med fackförbundet SIF om att utbilda 350 000 medlemmar via kurser på Internet. SIF blir det första större fackförbund som helt anammar lärande via Internet. I ett första steg anskaffar SIF 30 000 licenser av e-learning-mjukvaran LUVIT 3.0 för att utbilda förtroendevalda i medbestämmandelagen (MBL) och lagen om anställningsskydd (LAS). I nästa steg ska resterande medlemmar, 320 000, få möjlighet att gå kurser på Internet inom olika ämnesområden. - Genom utbildning via Internet kan vi garantera att alla våra medlemmar har tillgång till samtliga våra utbildningar oavsett var de bor i landet - och vi säkerställer utbildningskvaliteten. Andra fördelar är att våra medlemmar nu själva kan bestämma när, var och i vilken takt de vill studera genom LUVIT-systemet, säger Thomas Wallberg, enhetschef för organisationsutveckling på SIF. SIF, Svenska Industritjänstemannaförbundet, har under en längre tid utvärderat olika former för webbaserad utbildning av sina medlemmar. Målsättningen är att effektivisera SIFs omfattande utbildningsprogram, stimulera lärandet, garantera kvaliteten och sänka kostnaderna. Efter ett lyckat pilotprojekt under hösten 1999 fastnade SIF för e-learningmjukvaran LUVIT 3.0, vilken är baserad på Microsofts teknologi. Innehållet i kurserna tillhandhåller SIF. - LUVIT 3.0 är ett öppet system som ger oss stora möjligheter för utveckling och integration, till exempel med vårt intranät. Systemet, som ligger i teknikens absoluta framkant, ger våra medlemmar en dokumenterat god inlärningsmiljö, stödd av pedagoger vid Lunds universitet, säger Tapani Kuusela, på SIF. - Användarvänlighet, lättillgänglighet och pedagogiskt fokus har varit avgörande för vårt val att rekommendera LUVIT, säger Jonas Lundberg, Regionansvarig WM-data Assistans, som är mycket positiv till samarbetet med LUVIT AB. WM-data Assistans är en rikstäckande utbildningsleverantör som satsar stort på bl.a e-learning, både som innehålls- och tjänste leverantör samt som teknikpartner. - WM-data är ett av få företag i Sverige som har både tekniska och pedagogiska förutsättningar att fullt ut implementera e-learning som affärskritiskt system i organisationer, säger Magnus Nyhlén, VD på LUVIT AB. Om e-learning E-learning är distribution, administration och kommunikation av kunskap som bygger på användning av alla typer av elektroniska media. Genom e- learning blir lärandeprocessen effektivare och ger bättre resultat, genom användning av interaktiva elektroniska media såsom Internet, Extranet och Intranet, som sattellitsändningar, ljud- och videoband, interaktiv Tv och CD-ROM. Marknaden för e-learning kan delas upp i tre olika affärsområden; innehållsleverantörer, tjänsteleverantörer och teknikleverantörer. Innehållsleverantörer författar och publicerar kunskapsinnehåll. Tjänsteleverantörer tillhandahåller värdeskapande kringtjänster som portaler, design av innehåll samt anpassning och utveckling av befintliga tekniska system för e-learning. Teknikleverantörer utvecklar system som möjliggör e-learning som exempelvis affärssystem för kunskaps och kompetenshantering eller författarverktyg för olika typer av media och format. Fakta om LUVIT LUVIT är ett mjukvaruföretag, som levererar produkter inom e-learning området. Företaget erbjuder en teknisk plattform för kunskaps- och kompetenshantering inom medelstora- och större företag och organisationer. LUVITs strategi är att etablera partnersamarbeten med ledande aktörer inom IT-konsulting, innehållsleverantörer och utbildningsinstitut för att erbjuda en helhetslösning för e-learning. Partners i Sverige är bland andra WM-Data, Icon Medialab och Lernia. Ambitionen är att bli den tekniska standarden för e-learning. LUVIT AB startades i mars 1999 som ett resultat av ett projekt vid Lunds universitet. Företagets ägare är Lunds universitets utvecklings AB, Andante Holding, TeknoSeed AB och Icon Medialab International. LUVIT har 27 anställda med huvudkontor i Lund. Idag finns bolaget etablerat i Sverige, Norge och Danmark. Målet är att vara etablerade på 30 marknader senast i slutet av år 2002. Mer information finns på www.luvit.com <http://www.luvit.com>. Fakta om WM-Data WM-data är ett av Nordens ledande IT-företag. Omsättningen uppgick 1999 till 12 720 miljoner kronor och antalet medarbetare är cirka 8 500. WM- datas affärsidé är att leverera "kundnytta genom kompletta IT-relaterade tjänster". Det innebär att WM-data erbjuder lösningar inom hela IT- området. Mer information om WM-data finns på www.wmdata.se Fakta om SIF Svenska Industritjänstemannaförbundet, SIF, är organisationen för tjänstemän och egenföretagare inom industrin, bygg-, data- eller konsultbranschen. SIF är partipolitiskt obundet och arbetar för utveckling, trygghet och bra löner. SIF har ca 350 000 medlemmar och är Sveriges största tjänstemannaförbund. SIF har 23 SIF-avdelningar spridda över landet och ett centralt förbundskansli i Stockholm. Mer info om SIF: www.sif.se Kontaktpersoner för ytterligare information Magnus Nyhlén,VD, LUVIT AB. Tel 0736-33 12 81 E-post magnus.nyhlen@luvit.com Thomas Wallberg, enhetschef för organisationsutveckling, SIF Mobil: 0706-89 71 77 Tel: 08-50 89 71 77 E-post: thomas.wallberg@sif.se Jonas Lundberg, Regionansvarig, WM-data Assistans Tel: 031-733 10 00 Mobil: 070-544 32 53 E-post: jolnu@wmdata.com Helen Ekstam, marknadsansvarig, WM-data Assistans 470 80 00 070-313 99 29 heeks@wmdata.com Pressinformation och bilder från WM-data distribueras även via Internet- tjänsten www.newspoint.nu ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/26/20000526BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/26/20000526BIT00070/bit0002.pdf