SUCCÉ FÖR MACKMYRA MOMENT TOLV

Sveriges första tolvåriga whisky, Moment Tolv, sålde slut direkt på Systembolaget när den lanserades den 16 februari.

Dagens lanseringen av Moment Tolv blev en stor succé för Mackmyra. De 1200 flaskor som Systembolaget släppte tidigare idag var minst sagt populära hos kunderna.  Det hann inte gå mer än några minuter innan alla exemplar av Mackmyra Moment Tolv sålt slut.

Fantastiskt kul! Moment Tolv är en milstolpe och vi förstod att efterfrågan skulle vara stor, det är en unik chans som aldrig kommer tillbaka att få möjlighet att köpa den första svenska tolvåriga whiskyn, säger Susanne Tedsjö, försäljning- och marknadschef på Mackmyra Svensk Whisky.

Totalt buteljerades 1490 flaskor av Moment Tolv, 1200 såldes via Systembolaget och resterande volym har sålts på Mackmyras prioriterade exportmarknader.

Mer info om Mackmyra Moment – de finaste faten:
Mackmyras Master Blender Angela D’Orazio stöter ibland på fat som utmärker sig bland övriga under sina provsmakningsturer i Bodås gruva och på Fjäderholmarna.

Därför har Mackmyra skapat Mackmyra Moment, som är en mycket begränsad serie där de unika faten får komma till sin rätt. Eftersom det handlar om ett litet antal fat varje gång så är upplagorna i Momentserien mycket begränsade.

Mackmyras historia:
Mackmyra Svensk Whisky grundades 1999 och redan samma år destillerades de första dropparna. Följande år ägnades åt små partier och många experiment. År 2001 fastslogs två recept, ett elegant och fruktigt, och ett med svenskpräglad rökighet. Det är dessa två smaker som idag ger innebörd till orden svensk maltwhisky.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept
E-post: helene.airijoki@spoilconcept.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky.